غار بلور غول پیکر مکزیک زیبا اما کشنده

علت شکل گیری کریستال در غار بلور, غار بلور مکزیک, غار کریستالی در جهان

غار بلور سرشار از کریستال های سفیدرنگ است

 

غار بلور مکزیک، گنجینه بزرگ ترین بلورهای جهان

بزرگ ترین غار کریستالی جهان، غار بلور در ایالت چی واوا مکزیک است. غار بلور از سنگ آهک پوشیده شده است. دما هوا در داخل غار حدود 58 درجه سانتی گراد است و رطوبت آن بین 90 الی 99 درصد متغیر می باشد. غار بلور سرشار از کریستال های سفید رنگ است. جنس کریستال های غار عمدتا سلنیت می باشد. وزن بزرگ ترین بلور طبیعی غار معادل 55 تن برآورد شده است. 

غار بلور در مکزیک 

 

غار بلور یونسی, بزرگ ترین غار کریستالی جهان, تاریخچه غار بلور

غاربلور در ایالات متحده مکزیک ایالت چی واوا در معدن نایکا قرار دارد

 

یکی از شهر های تاریخی مکزیک، مکزیکو سیتی است. مکزیکو سیتی پایتخت کشور مکزیک به شمار می رود.

بزرگ ترین بلور های طبیعی جهان در غار بلور واقع در مکزیک یافت می شوند. غار بلور در ایالات متحده مکزیک، ایالت چی واوا در معدن نایکا قرار دارد. این غار در عمق 300 متری زیر زمین قرار گرفته است. 

 

در بخش دالان اصلی غار، بلور های بی نظیری مشهود است که عمدتا از جنس یک کانی بی رنگ و شفاف به نام سلنیت شکل گرفته است. 

یکی از بزرگ ترین بلور های موجود در غار از وزن 55 تن برخوردار است. قطر این بلور معادل 4 متر برآورد شده است و طول آن حدود 11 متر می باشد. 

غار کریستال پوشیده از سنگ آهک است و کف غار بلوک های کریستالی چشمگیری مشهود است. 

 

غار بلور؛ از گذشته تاکنون 

 

 بزرگ ترین غار کریستالی جهان, تاریخچه غار بلور

غار بلور به دلیل دما و رطوبت فراوان از روندی کند برخورداراست

 

غار بلور در ماه آوریل سال 2000 میلادی در راستای حفاری در معدن نایکا به دست پدرو سانچز و برداران خان کشف شد. در واقع زمانی که معدنچیان مشغول حفاری یک تونل جدید برای شرکت معدنی Industrias Peñoles بودند، غار بلور غول پیکر را کشف کردند. 

 

کشفیات غار بلور به موجب برخورداری از دما و رطوبت فراوان از روندی کند برخوردار است. در طی سال های متمادی در دهلیز های غار بلور، عده ای از دانشمندان در حال بررسی و کشف غار در غالب یک پروژه به نام نایکا هستند.

 

از انجایی که کریستال و بلور ها در هوای آزاد تخریب می شوند، پروژه نایکا در تلاش است قبل از تخریب بلور ها به صورت بصری یک مستند درست نماید. در راستای مشاهده بلور های شگفت انگیز نایکا، کریستال هایی از نایک به گالری آسترو شهر نیویورک منتقل شده است. 

 

کارگران معدن نایکا در سال 1910 میلادی در بخش بالایی غار کریستال ها یک غار به نام شمشیر ها را کشف کردند. غار شمشیر ها دربردارنده کریستال های کوچک در عمق 120 متری است. حدود 15 سال پس از کشف غار بلور، معدن نایکا با آب غنی از مواد معدنی پر شد. جالب است بدانید کریستال های غار با آب حاوی مواد معدنی رشد پیدا می کنند.

 

علت شکل گیری کریستال در غار بلور

 

دمای هوای غار بلور, غار بلور, غار بلور یونسی

15 سال پس از کشف غار بلور معدن نایکا با آب غنی از مواد معدنی پر شد

 

معدن نایکا بر روی یک گسل قرار دارد. این گسل بر روی یک اتاقک ماگمایی زیر زمینی تعبیه شده است که با غار 3 الی 5 کیلومتر فاصله دارد. 

ماگما آب زیر زمینی را گرم می سازد. آب های زیر زمینی به وسیله یون های سولفید اشباع شده هستند. 

 

بخش سطحی آب دارای اکسیژن است. ترکیب آب سطحی با آب گرم به موجب اختلاف در چگالی با یکدیگر ترکیب نمی شوند. به مرور زمان اکسیژن با نفوذ به آب گرم سبب تبدیل سولفید به سولفات می گردد. در طی این روند انیدریت رسوب می شود. 

 

زمانی که دمای غار به زیر 56 درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند، کریستال های انیدریت هیدروترمال و رسوبی با یکدیگر حل می شوند و به کریستال های گچ تبدیل می گردند. 

گچ سولفات هیدراته در سالیان دراز (حداقل 500,000 سال) متبلور می شود و بلور های عظیم را تشکیل می دهد. 

مطالعات میکروبیولوژیک حاکی از آن دارد که در مواد محلول اصلی که کریستال ها در آن رشد یافته اند، مواد میکرو ارگانیسم وجود دارد.

 

محدودیت ها و موانع غار بلور 

 

غار کریستالی در جهان, دمای هوای غار بلور, غار بلور

دمای هوای غار بلور حدود 58 درجه سانتی گراد است

 

برجسته ترین محدودیت غار کریستال به دما و رطوبت هوا اختصاص دارد. در واقع هوا داخلی غار به شدت گرم است. 

دمای هوای غار بلور حدود 58 درجه سانتی گراد است و رطوبت فضای داخلی معادل 90 الی 99 درصد می باشد. 

 

ورود به غار کریستالی بدون تجهیزات ایمنی امری خطرناک است که سلامت جان انسان را به مخاطره می اندازد. انسان بدون تجهیزات و لوازم محافظتی قادر است تنها ده دقیقه در معرض دما و رطوبت موجود در غار قرار بگیرد.

 

بهتر است بدانید در حال حاضر امکان ورود به غار و بازدید از کریستال های شگفت انگیز برای عموم میسر نمی باشد. تنها افرادی مجاز به ورود به غار بلور هستند که با بهره گیری از لباس های خاص خواستار فعالیت بر روی پروژه های علمی باشند.

 

مسیر دسترسی به غار بلور 

 

بزرگ ترین غار کریستالی جهان, تاریخچه غار بلور, عکس های غار بلور

ورود و بازدید از غار بلور امکان پذیرنیست

 

ایالات متحده مکزیک- مکزیکو سیتی- ایالت چی واوا یا چی هوآهوآ- منطقه نایکا- سوسیلو مونی سپالتی- غار بلور

 

جمع بندی مطالب 

همان طور که بیان کردیم بزرگ ترین غار کریستالی جهان در ایالات متحده مکزیک قرار دارد. این غار بلور در سال 2000 میلادی در راستای حفاری های کارگران معدن اعم از  پدرو سانچز و برداران خان کشف شده است. 

 

غار بلور دارای کریستال های سفید رنگ است. یکی از بزرگ ترین بلور های غار 55 تن وزن دارد. قطر این بلور معادل چهار متر برآورد شده است و طول آن حدود 11 متر می باشد.

جنس کریستال های غار بلور عمدتا سلنیت می باشد. 

علاوه بر این، کریستال و بلور های نایکا در هوای آزاد تخریب می شوند. لذا در خصوص مشاهده بلور های شگفت انگیز نایکا، کریستال هایی از نایک به گالری آسترو شهر نیویورک منتقل شده است.

 

ورود به غار بلور به موجب برخورداری از دما و رطوبت بسیار محدودیت دارد. دمای هوای غار حدود 58 درجه سانتی گراد است و از رطوبتی معادل 90 الی 99 درصدی بهره مند می باشد. لازم به ذکر است اگر بدون تجهیزات و لوازم ایمنی به غار بلور وارد شوید، بدن نمی تواند بیشتر از 10 دقیقه دوام آورد.

 

بدین ترتیب دسترسی به داخل غار و تماشای کریستال های بی نظیر آن برای عموم مردم امکان پذیر نمی باشد و تنها افرادی مجاز به ورود به غار کریستالی هستند که با بهره گیری از تجهیزات خواستار فعالیت بر روی پروژه های علمی باشند. 

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید. 

 

گردآوری:بخش گردشگری بیتوته 

 

خواندن  معرفی آبشار کریمل اتریش؛ یکی از شگفتی های طبیعت

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

معرفی جبل اخضر یکی از زیباترین مناطق طبیعی عمان

مجموعه: مکانهای تفریحی جهان جبل اخضر در عمان   جبل اخضر کجاست؟ همه آنچه که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *