سعدی جامع ترین شخصیت تاریخ ادبیات ایران بود

[ad_1]

همایش علمی و ادبی به مناسبت روز سعدی با حضور سفیر ایران، دانشمندان و دانشگاهیان در دانشگاه ملی تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به مناسبت روز سعدی شیرازی پنجشنبه اول اردیبهشت ماه، نشست علمی و ادبی با حضور رئیس دانشگاه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، دانشمندان و دانشگاهیان تاجیکستان برگزار شد. . .

این همایش که با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و دانشگاه ملی تاجیکستان در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه مصادف با بزرگداشت سعدی برگزار شد، با سخنرانی قابلجان خوشوقت زاده رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان برگزار شد. «اعضای انجمن سعدی» آغاز کرد و گفت: امروز انجمن علمی و ادبی ما که به مناسبت بزرگداشت معلم اخلاق سعدی شیرازی با حضور میهمانان عزیزی از کشور و فرهنگ دوست جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. ارتباط مستقیم با مقالات این شاعر بزرگ.”

وی با اشاره به جایگاه والای سعدی در بین مردم تاجیکستان تصریح کرد: تاجیک ها از کودکی با سخنان شیرین سعدی آشنا بوده اند و اکنون سخنان سعدی یکی از ارکان مهم مدارس و دانشگاه های کشورمان است.

رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان سعدی را شاعر و نویسنده ای با جایگاهی والا و استثنایی در سطح ملی و بین المللی خواند و گفت: گذشت قرن ها نه تنها از جایگاه وی کاسته، بلکه بر آن افزوده است.

هوش زاده در بخش دوم سخنان خود بیان کرد که سعدی با «گلستان» شعر و نثر فارسی تاجیکی را جاودانه کرد.

سپس محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با ابراز خرسندی از فرصت حضور در گردهمایی اندیشمندان و دانشگاهیان تاجیکستان یادآور شد: 21 می (21 آوریل) در تقویم رسمی روز بزرگداشت سعدی اعلام شده است. جمهوری اسلامی ایران مردانی در عرصه علم و تربیت و تکریم و تجلیل از شاعران و اندیشمندان ایران زمین که هر کدام چون خورشید در آسمان تاریک فرهنگ و علم و ادب جهان می درخشند ما ایرانیان افتخار بزرگی داریم و تاجیک ها و همه دوستداران علم و ادب و دانش و ادبیات و این در همه کشورهای جهان است.

سفیر کشورمان ادامه داد: شیخ مصلح الدین سعدی از سخنوران برجسته شعر و ادب فارسی است و در بین مردم سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان از محبوبیت زیادی برخوردار است و نزدیک به 800 سال است که برجستگی دارند. . سال «شکوه سخنش» جهان را پیمود و «یاد زیبایش» در هر جامعه ای شنیده شد و در جهان ماند. ، جوشش عشق و میل به زیبایی، کلمه عاشقانه لازم است. از این شاعر شیرین

خواندن  سردار جلالی: حمایت کلی ما مخالفت با نفوذ ناتو در غرب آسیا است

امروز هفت کشور رفته اند
اعضای انجمن سعدی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در بخش دوم سخنان خود تشریح کرد: سعدی شاعر توانا، نویسنده بزرگ، حقوقدان ماهر، مفسر برتر، راوی حدیث، عارف عمیق، آرمان گرا، انسان شناس آگاه اقوام اسلامی. و او یک مشاور و جهان بینی ایرانی، درستکار و پارسا و با جاه طلبی صدر و در یک کلام جامع ترین شخصیت تاریخ ادبیات ایران بود.

دوستت دارم
می خواهم بگویم که نمی توانم چنین کنم.
میخوای چیکار کنی؟
نه نه نه نه

صابری گفت: هیچکس به اندازه سعدی در آموزش زبان فارسی در دنیا مؤثر نبوده است. کتاب «گلستان» او همیشه کتاب درسی زبان فارسی بوده است و این کتاب چنان استادانه، شیرین و جذاب نوشته شده که همه خوانندگان را به وجد آورده و کمتر زبان شناسان بر سر سفره سعدی می نشینند. گلستان برای فارسی خوانان، فارسی زبانان و همه فارسی زبانان مانند شیر برای نوزاد بود.

سفیر کشورمان با بیان اینکه «فرزانه شیرازی شاعر در عرصه زبان و ادبیات فارسی در نثر بیشترین خدمت را کرد»، نثر او را بلندترین قله هایی دانست که تاکنون هیچ یک از نویسندگان و نویسندگان به آن نرسیده اند. تسلط سعدی به فارسی و عربی و تسلط وی بر انواع شعر اعم از غزل، قصیده، قطعه و رباعی در تاریخ ادبیات ایران بی نظیر است.

تمام آنچه گفتیم فقط داستان یک دوست بود
تمام عمر پشیمانیم
سعدیا، بدون سخنرانی
تمام دنیا بیهوده است

صابری در قسمت دوم سخنان خود اظهار داشت: در غزل به فرموده حضرت حافظ شیرازی، سعدی معلم عام است. همانطور که می گوید؛

سعد استاد غزل است، با همه
سخنان حافظ، سخنان خواجو

یا شاعر دیگری می گوید:
در شعر سه پیامبر وجود دارد
اگرچه پیامبر بعدی وجود ندارد
توضیحات، قصیده و اشعار
فردوسی، انور و سعدی

صابری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: سعدی شیرازی سالیان متمادی را در سفر به شهرها و کشورهای جهان گذرانده و حاصل تجربیات خود در نوشتن شعر و نثر نامدار فارسی را در تاریخ فرهنگ و ادب جهان جاودانه کرده است. چرا که نام سعدی و آثار گرانبهای او از دیرباز خاطره تاریخی جهان را آراسته است و افتخار بزرگی است که تا امروز و برای همیشه در تاریخ مایه مباهات همه فارسی زبانان است.

خواندن  کمپرسور اسکرال و DWM کوپلند (2)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان آثار ارزشمند سعدی را درد بشر امروزی ارزیابی کرد و تصریح کرد: غزلیات این شاعر بزرگ در بوستان و کلام شیرین و نثر بی نظیر او در گلستان همیشه چون بوی بهار جاری است. و بدون شک پیام های انسانی و اخلاقی.سعدی در دنیای پر از خشونت و افراط گرایی امروزی بیشتر مورد توجه همه مردم جهان است.

بیا، وقت صلح و دوستی و مراقبت است
به شرطی که داستان اتفاقی که افتاده را بازگو نکنیم

صابری گفت: قطعا ادای احترام به این شاعر نامی و معرفی شخصیت و آثار ارزشمند وی به دوستداران آثار فرهنگی و بزرگان ایران بزرگ به ویژه پیروان و اهالی شعر و ادب و دانش ایرانی و اسلامی گامی ارزنده در مسیر توسعه است. و تعمیق همدلی و زبان. ” همگرایی منطقه ای.

در قسمت دوم این نشست از آرامگاه سعدی شیراز سخنرانی تصویری توسط عبدالمهدی مستکین مدیر اداره فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران پخش شد که با استقبال گرم حاضرین مواجه شد.

میرزا صالح، استاد برجسته دانشگاه ملی تاجیکستان در این مراسم گفت: در قرون وسطی ادبیات فارسی شعر و نثر بی نظیری را به جهانیان معرفی کرد. یکی از آنها گلستان شله سعدی است که «در تاریخ ادبیات فارسی» گلستان «در میان آثار منثور ادبی و هنری بی نظیر است و هیچ اثری با آن برابری نکرده است.

وی در بخش دوم سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در قرون گذشته حدود بیست شاعر مشهور پس از سعدی «گلستان» آثاری سروده اند، اما به جز «بهارستان» مسجد عبدالرحمن، هیچ کدام زیبا نبوده است. کلام و عمق اندیشه نمی توانست به سطح گلستان سعدی نزدیک شود.

استاد دانشگاه ملی تاجیکستان نیز از قول بیدل دهلوی در وصف بزرگان ادبیات فارسی مانند سعدی شیرازی می گوید: «به جایی رسیده اند که سیمرغ مرغ نمی رسد.

صالح همچنین گفت که در تاجیکستان، انتشار آثار سعدی به زبان لاتین و سیریلیک از اواخر دهه 1930 آغاز شد و در دهه 1940 به طور قابل توجهی تشدید شد و هر سال آثار شیخ عیال در مراحل بعدی منتشر می شد. با کسب استقلال ملی تاجیکستان توجه به بزرگان علم و ادب فارسی رشد چشمگیری داشته و آثار بسیاری از آنان در مجموعه های مختلف با عنوان «اختران ادب» منتشر شده است.
پژوهشگران تاجیک علاوه بر انتشار این منابع، شرح هایی نیز بر آثار سنایی، جلال الدین بلحی، حافظ شیرازی، سعدی شیرازی، جلال الدین بلحی، بیدل دهلوی و دیگر بزرگان ادب فارسی نوشته اند، از جمله ده ها درباره گلستان. سعدی هم نظری نوشت.

خواندن  دو ماموریت مهم رئیس قوه قضائیه به کانون وکلا، کارشناسان و مستشاران قوه قضائیه

بدرالدین مقصود، استاد برجسته دانشگاه ملی تاجیکستان، یکی از سخنرانان این نشست بود. سعدی و عراقی ها قرن ها زندگی کرده اند و اجدادشان علمای اسلام بوده اند. سعدی را «مصلح الدین» و عراقی را «فخرالدین» می گویند که مشابه آن است. هر دو شاعر بزرگ سال‌ها سفر کردند، در گسترش اسلام سهیم بودند، با افراد مختلفی ملاقات و حضور داشتند که در کارشان تأثیر گذاشت.

یکی از اساتید دانشگاه ملی تاجیکستان به شباهت دیگری بین سعدی و عراق در تفکر مستقل و خلاقیت آنها اشاره کرد. هر دو هیچ یک از سلبریتی ها را ستودند و توصیف نکردند. تنها استثنا این است که هم سعدی و هم عراقی ها داوطلبانه در بزرگداشت «شمس الدین صاحب دیوان جوینی» وزیر اتابکان ترانه سرودند که شباهت دیگر این دو شاعر نامدار است.
نکته دیگری که باید مورد توجه این محقق تاجیک قرار گیرد این است که «شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی» را از بزرگان سعدی شیرازی می دانند که آغازگر راه فهرالدین عراقی نیز بوده است.

وی همچنین برجستگی هر دو سعدی و عراق را از ویژگی های مشترک آنها برشمرد.

پس از پایان برنامه تعدادی از دانشجویان دانشگاه ملی تاجیکستان به قرائت غزلیات سعدی شیرازی پرداختند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان این مراسم ۶۰۰ عنوان کتاب در زمینه ادبیات، تاریخ، پژوهش های ادبی، زبان شناسی، علوم اجتماعی، آثار شاعران و نویسندگان برجسته ایرانی و همچنین تلفیقی از دایره المعارف ها را تقدیم کرد. از جمله دایره المعارف جهان اسلام، فرهنگ جامع زبان، فرهنگ کامل سخن و …. خطاب به دانشگاه ملی تاجیکستان و از اساتید و دانشجویانی که در این گردهمایی سخنرانی کردند و سرودهای سعدی شیرازی را قرائت کردند تشکر کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی شمال (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *