پنج امتیاز در دو موج قیمت برنج در سال 1400

[ad_1]

دو جهش قیمت برنج در پاییز و زمستان سال اول قرن جدید واکنش های بسیاری را در پی داشت. واکنش هایی مانند تصویب انباشت، میانجی گری و معامله در بازار برنج، واکنش هایی که بحران زیست محیطی در آن نقش عمده ای دارد و البته واکنش هایی چون انتقاد و حمایت از نماینده قدیمی وزارت جهاد. برای کشاورزی

به گزارش ایسنا، سال گذشته سال خوبی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برنج ایرانی نبود. البته مثل همیشه چند نفر به غم مردم نان خود را خوردند و مبالغ هنگفتی را در جیب خود نگه داشتند تا جایی که برنج را از سفره عده ای از ایرانیان حذف کردند.

موج اول قیمت برنج در کشور در پاییز اتفاق افتاد. زمانی که میانگین قیمت برنج ایرانی به 60 هزار تومان رسید. افزایش قیمتی که هر چقدر هم تلخ است، اما تکرار آن در بهمن ماه غیرقابل پیش بینی بود. برنج ایرانی در بهمن ماه به 90 هزار تومان رسید. شاید تصورش راحت تر باشد، کیسه ای 10 کیلویی برنج ایرانی نزدیک به یک میلیون تومان است.

واسطه گری، احتکار و سودجویی

مثلث واسطه گری، انباشت و سودجویی تقریباً بخشی جدایی ناپذیر از بازار کالا در دهه گذشته بوده است. ستونی که همیشه مورد تایید مسئولان است اما عاملان آن هیچ گاه مشخص نیستند. واسطه گری و سواد در بازار زمانی ثابت شد که در موج اول قیمت برنج خریداری شده از کشاورزان کمتر از 40 هزار تومان بود.

ادامه افزایش قیمت ها فرصتی را برای نمایندگان ایجاد کرد تا قیمت دقیق برنج خریداری شده را کشف کنند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده علی آباد کتول می گوید سوالات زیادی از کشاورزان پرسید و همه گفتند برنج را 30 تا 35 هزار تومان می فروشند.

نماینده مردم ساری نیز در این باره صحبت کرد آره وی گفت: کشاورزان ایرانی امسال 2 میلیون تن برنج تولید کرده اند. حدود 700 تا 800 هزار تن برنج وارداتی نیاز داشتیم. این مظنه به این معناست که امسال کشورمان با کمبود برنج مواجه نشد که این امر باعث افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و افزایش قیمت شد.

خواندن  رئیس‌جمهور: دانشگاه در سطح اسلامی الزاماتی دارد که همه باید آن را رعایت کنند

جمع آوری برنج نیز حلقه مبهم ماجرای قیمت برنج در ایران بود تا اینکه توسط یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تایید شد. ذبیح اله اعظمی وی گفت: با توجه به آمار تولید برنج در سال گذشته نباید این مشکل را داشتیم. او زمزمه کرد که حذف ارز ترجیحی دلیل این احتمال است.

آیا بحران زیست محیطی بلای جان برنج است یا برعکس؟

موج اول گرانی برنج بسیاری از نمایندگان مجلس از کاشت برنج در استان های نادر انتقاد کردند. مطابق با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برنج ایرانی در 19 استان کشور و در مساحتی نزدیک به 800 هزار هکتار کشت می‌شود که 200 هکتار آن در استان‌های شمالی نیست. در اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است که با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند.

البته می توان گفت انتقاد نمایندگان مجلس از کاشت برنج در استان های شمالی بی معنی به نظر می رسد چرا که خودشان در جلسه علنی (سه شنبه 12 اسفند 1396) هنگام بررسی جزئیات پیش نویس قانون بودجه ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور و تصمیم گیری را به شورای آب استان واگذار کرد.

تاثیر خشکسالی و شرایط سخت محیطی بر تولید برنج یک طرفه نیست. یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی در بهمن ماه و در موج دوم قیمت برنج، مجلس با اشاره به خشکسالی و بحران زیست محیطی، از کاهش 20 درصدی تولید برنج در کشور خبر داد. به همین دلیل بحران اکولوژیکی شرایط برنج را بدتر کرد و کشت برنج در خشک ترین استان های ایران روز به روز شرایط محیطی را بدتر می کند.

خواندن  مهاجم تیم ملی آرژانتین در تور منچسترسیتی

موضوع واردات برنج و خودکفایی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس موج دیگری از گرانی برنج به راه افتاد آره او گفت برنج خارجی را نیم دلاری می خریدند. یعنی حدود 13-14 هزار تومان و این در حالی است که این برنج با قیمت 30-40 هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که برخی نمایندگان خودکفایی در بازار برنج را کاهش قیمت برنج می دانستند. خودکفایی که البته برخلاف شرایط محیطی به نظر می رسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با آره وی با اشاره به تولید 2 میلیون و 200 هزار تن برنج و نیاز به 3 میلیون تن زمین، گفت: معاونت آب و اراضی وزارت جهاد کشاورزی برنامه های خوبی برای خودپایداری کشور در این زمینه دارد. از برنج برنامه هایی که البته نیاز به اعتبار زیادی دارند. این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت خودکفایی در حوزه برنج، به دولت پیشنهاد افزایش عرضه برنج ایرانی را داد.

داستان غم انگیز سفارش قیمت برنج و گوشت

سفارش قیمت ها داستانی تاریخی است که در دوره های مختلف مدیریت بازار انجام شده است. سفارش ساده ترین راه برای مهار تورم و فرار از ماهیت بازار رقابتی است. دولت سیزدهم در مواجهه با دو جهش قیمت برنج چاره ای جز تنظیم قیمت ها نداشت. این تصمیم مورد انتقاد نمایندگان مجلس، کارشناسان، مسئولان اتاق بازرگانی و … قرار گرفت. هر چه بود در 29 بهمن ماه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نامه ای به ع.ه.انواع یامت برنج خارجی و ایرانی اعلام کرد.

قیمت خرید تضمینی گندم در ایران به صورت سالیانه به ترتیب تعیین می شود. قیمتی که دولت تصویب می کند و از کشاورزان می خرد. در یکی دو سال اخیر قیمت های دستوری و شاید کاهش قیمت ها باعث شده است که برخی کشاورزان از تحویل محصولات خود به دولت خودداری کنند. زیرا این قیمت ها نتوانسته هزینه های آنها را پوشش دهد. از سوی دیگر، در کشورهای همسایه از جمله عراق، هر کیلوگرم گندم ایران با قیمت های بسیار بالاتری خریداری می شد که کشاورزان را ترغیب می کرد بخشی از محصولات خود را با قیمت های بالاتر به قاچاقچیان گندم بفروشند. دلیل اصلی این پدیده اصرار بر قیمت های دستوری بود.

خواندن  یخچال و فریزر فروشگاهی قیمت روز (۲۸ آذر ۱۴۰۱) آیس رولی

این ماجرای غم انگیزی است که ذبیح اله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به آن اشاره می کند. اعظمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال 14 میلیون تن در کشورمان تولید کرده است، اظهار کرد: آیا ما 14 میلیون تن گندم می خوریم؟ واضح است که تنظیم بازار گندم باعث افزایش قاچاق گندم شده است. نماینده مردم جیرفت در مجلس تعیین تکلیفی قیمت برنج را بد مسکن خواند و گفت: این مصوبه حجم قاچاق برنج را افزایش می دهد هرچند دولت ساختارهای کافی برای تعیین تکلیف قیمت ندارد.

چه کسی مقصر است

هرچند برخی نمایندگان وزارت دادگستری و تعزیرات را مقصر می دانستند اما نوک پیکان آن وزارت جهاد کشاورزی به دلیل گرانی برنج بود. وزارتخانه هایی که در دولت قبل به بهانه قانون انتزاع، قیمت کالاهای اساسی را پایین نگه داشتند، اما اکنون تمامی اختیارات تجاری بر کالاهای اساسی با قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شده است.

واکنش اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به عملکرد این وزارتخانه و جهاد کشاورزی و همچنین سید جواد ساداتی نژاد، نماینده قدیمی مجلس، متفاوت بود. نماینده گفت ما از هیچکس تعارف نداریم. یکی دیگر از اعضای کمیسیون، ساداتی نژاد را مقصر گرانی برنج دانست و سایر نمایندگان از عملکرد او تمجید کردند و نمایندگانی هم بودند که گفتند باید به او فرصت بیشتری بدهیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *