ارتباط با اروپا و مسیر ترانزیتی از دلایل اهمیت قفقاز برای ایران است

[ad_1]

این دیپلمات سابق در تشریح اهمیت منطقه قفقاز برای ایران تاکید کرد: ایران از طریق آذربایجان و ارمنستان به اروپا متصل است، در واقع از طریق آذربایجان وارد گرجستان شده و از آنجایی که گرجستان به دریای سیاه راه دارد، ایران از این مسیر عبور می کند. با اروپا ارتباط برقرار می کند در حالی که قفقاز از نظر ترانزیت برای ایران مهم است.

محسن پاک آیین در گفت وگو با ایسنا، در تحلیلی از اهمیت منطقه قفقاز برای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: قفقاز یک منطقه اروپایی از اتحاد جماهیر شوروی است که پس از فروپاشی شوروی، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان روسیه امروزی مانند داغستان در شمال قفقاز واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران این است که از طریق آذربایجان و ارمنستان به اروپا متصل می شود و در واقع از طریق آذربایجان وارد گرجستان می شود و به دریای سیاه متصل می شود که این منطقه را به اروپا متصل می کند. در عین حال قفقاز از نظر ترانزیت برای ایران مهم است.

خواندن  درباره ی لیبل حرارتی و نحوه چاپ آن (23)

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر قفقاز محل حضور دو دین مهم جهانی یعنی اسلام و مسیحیت است. در آذربایجان اسلام و در گرجستان و ارمنستان مسیحیت ارمنی و کاتولیک است».

دیپلمات سابق کشورمان افزود: موضوع بعدی این است که آذربایجان دومین کشور شیعه در جهان است و شباهت های فرهنگی، زبانی و تاریخی زیادی با ایران دارد و ارتباط با این کشور برای ما بسیار مهم است. بعید است که دو کشور دیگر مانند ایران و آذربایجان با هم باشند. «آنها اشتراکات زیادی دارند، البته ارمنستان هم برای ما مهم است، همسایه ایران است و هر دو کشور از نظر فرهنگی به ایران و شرکای اقتصادی ایران در حمل و نقل نزدیک هستند. و ترانزیت برای هر دو ایرانی مهم است.

پاک آیین یادآور شد: البته با توجه به جنگ آذربایجان و ارمنستان و نیاز آذربایجان به خرید تسلیحات و فروش سلاح به رژیم صهیونیستی در آذربایجان، اسرائیل در این کشور حضور و نفوذ دارد هرچند هیچ کشوری ارتش ندارد. . پایگاه در آذربایجان. قانون اساسی این کشور هیچ دولتی نمی تواند در آذربایجان پایگاه نظامی داشته باشد.

خواندن  آنچه که Everybody باید درباره رژیم غذایی کتوژنیک

وی افزود: بنابراین کشورهایی که به آذربایجان سلاح می فروشند از جمله رژیم صهیونیستی در این کشور نفوذ دارند و ایران البته نسبت به نفوذ رژیم صهیونیستی پیرامون خود حساس است. یکی از اهداف اسرائیل تأثیرگذاری بر روابط این کشورها با ایران در آسیای مرکزی و قفقاز است و سعی کرده روابط ما با آذربایجان را تضعیف کند.

دیپلمات سابق کشورمان در پایان تاکید کرد: در حال مذاکره با دوستان آذربایجانی درباره این روابط هستیم، ایران اطلاعات کافی از فعالیت های رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه خود دارد، در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام خواهد داد، بنابراین قفقاز مهم است. ما با سه کشور ارمنستان، آذربایجان و گرجستان روابط خوبی داریم، سفارت داریم و حتی ایران در نخجوان سرکنسولگری دارد و آذربایجان هم در تبریز سرکنسولگری دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی شمال (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *