آمادگی کامل دیوان محاسبات برای تحقق شعار 1401 و حمایت از شرکت های دانش بنیان

[ad_1]

رئیس دیوان محاسبات کشور در یادداشتی به استفاده از همه ظرفیت های این نهاد نظارتی برای تحقق شعار سال 1401 که رهبر معظم انقلاب آن را «تولید مبتنی بر دانش، اشتغال زایی» نامیدند، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت مهرداد بذرپاش به شرح زیر است:

“با توجه به نامگذاری سال جدید به نام” تولید; «اشتغال زایی» دانش بنیان توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و تأکید حضرتعالی بر توسعه و حمایت مضاعف از شرکت های دانش بنیان در استفاده از ظرفیت های کشور به ویژه «انسان های فرهیخته در مسیر تولید ملی و متعاقب آن» ایجاد اشتغال “. انجام کنترل و نظارت مستمر مالی و عملیاتی بر امور حقوقی دستگاه های اجرایی در این حوزه در رأس برنامه جامع حسابرسی دیوان محاسبات کشور به عنوان شعبه نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 مستقر می شود. .

بررسی آمار شرکت های دانش بنیان حاکی از وجود 6700 واحد در سراسر کشور است که با توجه به وجود 450 هزار شرکت فعال (بر اساس اظهارنامه مالیاتی) در کشور، سهم کمتر از 1.5 درصد از دانش را نشان می دهد. -اقتصاد مبتنی بر سیاست بالادستی (مانند بند 2 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، بند 80 سیاست کلی برنامه ششم توسعه) و قوانین مختلف حمایتی (مانند برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از دانش بنیان). و شرکت ها و مؤسسات تجاری نوآوری ها و اختراعات).

با توجه به نحوه انجام مأموریت و وظایف دیوان محاسبات، باید به احکام مختلفی که در سیاست ها و مقررات مختلف بر مراجع ذیصلاح اجرایی تحمیل می شود، توجه ویژه شود. در این راستا می توان گفت مهم ترین قانونی که تاکنون برای حمایت از تجاری سازی نوآوری ها تصویب شده، قانون حمایت از بنگاه ها و مؤسسات مبتنی بر دانش و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات (اعلام ۱۹ آبان ۱۳۸۹) است.

خواندن  شهدا ریشه‌های هویتی ما محسوب می‌شوند

از این رو در سال جدید بازنگری در عملکرد دستگاه های اجرایی در این قانون به عنوان وظیفه ویژه دیوان محاسبات بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که بیش از یک دهه از ابلاغ و اعمال آن می گذرد، نقش این نهاد نظارتی بدن قابل بررسی است. عملکرد، از جمله ضعف در شمارش، حذف افعال و غیره. همچنین به منظور ایفای نقش موثر سازمان حسابرسی کشور در زمینه مشارکت در اجرای شعار سال، بررسی، آسیب شناسی و تهیه گزارش در حوزه های زیر در برنامه عملیاتی این دیوان قرار می گیرد. . در سال جدید:

1. بررسی تعداد و وضعیت بنگاه های دانش بنیان در هر بخش به عنوان شاخص پیشرفت و معیار ارزیابی مسئولان آن وزارتخانه و دستگاه اجرایی در قالب ممیزی عملکرد.

2. مشارکت موثر و تخصصی در رفع مشکلات و ابهامات و بهبود طرح جدید «جهش تولید دانش بنیان» که شامل مواردی از قبیل; تشویق شرکت های بزرگ به ورود مستقیم و غیرمستقیم به عرصه اقتصاد دانش بنیان، وظیفه سازمان ها و نهادهای توسعه محور در اولویت دادن به پروژه های بزرگ دانش بنیان، امکان سرمایه گذاری بانک ها در پروژه های دانش بنیان و مهم ترین آن که صندوق توسعه ملی به صندوق نوآوری و شکوفایی تفویض کرد.

خواندن  Article 048

3. در صورت تصویب و ابلاغ نهایی قانون «جهش تولید دانش بنیان»، نظارت مؤثر بر اجرای مؤثر این قانون را می توان یکی از مهم ترین برنامه های سال جدید دیوان محاسبات کشور دانست. .

4. پیشنهاد تصمیمات لازم در تدوین سند برنامه هفتم توسعه و اصلاح مقررات مزاحم و متناقض در کمیته مقررات زدایی و بهبود نظام مالی کشور.

5. حسابرسی عملکرد نحوه جذب منابع تخصیص یافته به دستگاه های اجرایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایجاد اشتغال از محل بودجه کل کشور، صندوق توسعه ملی و … با اولویت تبصره (18) سالیانه. قانون بودجه

6. بررسی سیاست‌های پولی و عملکرد مؤسسات و ابزارهای پولی اعم از بانک‌ها و صندوق‌ها در حوزه تأمین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان با اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق تحقیقات و فناوری، صندوق ضمانت سرمایه گذاری، صندوق کارآفرینی امید و …

7. بررسی سیاست های مالی و نرخ ارز و عملکرد مؤسسات و ابزارهای مالی در حمایت از بنگاه ها و شرکت های نوپا و دانش بنیان.

8. درک وضعیت زیرساخت ها، حمایت های قانونی و روند صدور مجوزهای لازم برای توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان.

9. بازنگری در سیاست و عملکرد وام های آموزشی و تحقیقاتی برای حمایت از تولید دانش، فناوری های جدید و تامین نیروی کار بسیار ماهر و متناسب با بازار کار.

خواندن  آغاز جلسه هشتم لایحه بودجه 1401

10. بررسی میزان توجه به سیاست های آمایش سرزمین (برنامه ریزی ملی، بخشی، منطقه ای و استانی) و برنامه ریزی علمی، فناوری و نوآوری با تاکید بر شناسایی موارد اولویت دار و سیاست های مناسب که با برجسته سازی نیازهای اساسی کشور و خنثی سازی به حل مشکلات کمک می کند. تحریم ها و شکل دادن به فعالیت های زنجیره ای شرکت های دانش بنیان.

11. بازنگری در قوانین و مقررات مغفول مانده و ظرفیت سازی جدید برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه های بیمه ای، مالیاتی، گمرکی با رویکرد حمایت از تولید ملی و تغییر فضای حاکم از واردات تا تولید و صادرات رقابتی.

12. بررسی وضعیت واردات محصولات کشاورزی از نظر جلوگیری از وابستگی این بخش به واردات.

13. بررسی عملکرد دولت در استفاده از درآمدهای نفتی برای ایجاد زیرساخت های کشور و تقویت پایه ها و ریشه یابی اقتصاد.

14. بررسی وضعیت اشتغالزایی با افزایش شرکت های دانش بنیان و جلوگیری از طرح های ناکارآمد و ناکارآمد.
دیوان محاسبات امیدوار است با اجرای این اقدامات و گزارش های تحلیلی و عملی به موقع در قالب نظارت مستمر دو ماه یکبار بر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ایجاد شود. اطمينان از جايگاه مناسب توليد در كشور از نظر مؤلفه‌هاي «دانش‌محور» و «مولفه‌هاي اشتغال‌زا».

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *