شیر توپی (Ball Valve) چیست و انواع شیرهای توپی (بال ولو) (2)

شیر توپی (Ball Valve) چیست و انواع شیرهای توپی (بال ولو)
بال ولو

اگر دسته شما خراب شد ، در جای خود قرار نگرفت یا شیر خودکار را به دستی تبدیل می کنید ، می توانید جایگزین دسته شیر توپی را بخرید. اکچویتور پنوماتیک یا همان اکچویتور بادی، با فنر رفت و برگشت یا بدون فنر عمل تبدیل و انتقال انرژی را انجام می دهد. برخی از بال ولو ها دارای عملگر هایی هستند که به صورت دنده خورشیدی عمل می کنند. این نوع شیر از قابلیت تنظیم و کنترل ضعیفی برخوردار است، زیرا برای انسداد و قطع جریان طراحی شده نه تعدیل آن. چنین شیرهایی به واسطه ایجاد جریان آشفته و جریانات ناشی از اصطکاک در حالت نیمه باز بایستی فقط در کاربردهای کاملا باز یا کاملا بسته به کار روند. برای جلوگیری از ترک خوردگی ناشی از انجماد، یک راه حل دیگر وجود دارد آن هم بکار بردن یک عدد پلاگین انجماد در کناره بدنه شیر است. این شیرها، دستگاه ساده قطع و وصل هستند که از یک ساچمه برای متوقف کردن و راه اندازی دبی سیال در پایین دست شیر استفاده می گردند. مزیت این است که هیچ اصطکاک اضافی وجود ندارد و سیستم به راحتی از نظر مکانیکی تمیز می شود (پیگ گیری).

خواندن  راهپیمایی خودرو و موتور سیکلت 22 بهمن در استان تهران برگزار می شود

یک راه حل برای این مشکل استفاده از فنر به منظور اعمال فشار مداوم بر روی مهر و موم تفلون است . از لحاظ ظاهری گلاب شیر، کروی شکل است و برای کنترل فلو ، فشار و دما در سیالات کاربرد دارد. بعضي از شيرها را مي توان به جاي يك عملكرد دستگيري براي قطع و وصل بال ولو ، با يك اکچویتور الكتريكي يا پنوماتيكي مجهز كرد ، همانطور كه در شكل زیرمشاهده شده است. با بهینه سازی مشخصات می توان به یک ویژگی جریان خطی نزدیک شد. در شیرهایی که به وسیله یک موتور کنترل می شوند به جای یک چرخ دستی از یک موتور با توان کمتر از یک اسب بخار استفاده می کنند که می توان آن را از راه دور نیز کنترل نمود. این طرح چند منظوره برای انتقال مایعات از ورودی شیر اصلی به دو جهت مختلف مورد نیاز است، که هر یک توسط دو خروجی جداگانه انجام می شود. چک ولو از جمله شیرهای یک طرفه است که به جریان سیال فقط از یک جهت اجازه عبور می دهد.

بال ولو شیر قطع کننده ای است که جریان مایع یا گاز را با استفاده از یک توپ دوار دارای سوراخ کنترل می کند. اما در صورت انتخاب این شیر اگر جریان پرفشار بود استفاده از شیر های توپی ترونیون (Trunnion) توصیه می­شود که می­تواند در فشارهای بالا عملکرد بهتری داشته و توپی و نشیمنگاه آن آسیب کمتری ببیند. در شیرهای توپی با اهرم دستی زمانی که اهرم با محور شیر هم­جهت می­شود شیر باز است و زمانی که اهرم در جهت عمود بر محور شیر قرار می­گیرد شیر بسته می­باشد. توجه به جهت دسته شیر توپی مهم است تا بدانید شیر باز است یا بسته. در بیشتر بال ولو ها عمل کردن ولو در حالتی روی می دهد که دسته ولو تا90 درجه بچرخد. میله (شافت) نیز باعث میشود تا مقدار مشخصی از حرکت افقی توپ که از فشاری که بر روی توپ ایجاد میشود، عمل کند. بال ولو از جنس استنلس استیل برای محیط های خورنده و محیط های تهاجمی استفاده می شود بنابراین اغلب در آب دریا ، استخرهای شنا ، تاسیسات اسمز ، با دمای بالا و بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شود.

خواندن  لایف کوچینگ موفقیت فردی سایت رسمی شهرام اسلامی (3)

را بین 0 تا 100٪ باز / بسته قرار می دهد.

شیرهای توپی پی وی سی غالباً قیمت پایین تری دارند (به جز شیرهای ISO-top) و به طور گسترده ای در آبیاری ، تأمین آب و زهکشی یا محیط های خورنده مورد استفاده قرار می گیرند. گشتاور کار به طور کلی برای شیرآلات ترنیون کمتر است. در طراحی توپی ترونیون، این توپی به طور کامل در محفظۀ داخلی فیکس شده و حرکت آن از هر چهار طرف محدود خواهد شد. این طراحی ساده باعث پایین آمدن هزینه های نصب شیر در خط جریان می شود. در این توپی بین سیت قرار می گیرد وبا فشار جریان سیال ،عمل آببند را انجام می دهد. در توپی ترنیون از مهره و استادبولت برای نصب شیرهای فلنجی استفاده می شود.این توپی با استحکام بالایی که در مقابل فشار خط لوله دارد همچنین باعث افزایش سرعت در سرویس های دوره ای شیر و نگهداری و نصب می شود. برخی از اکچویتور های الکتریکی همچنین می توانند کنترل مدولاسیون را ارائه دهند که بال ولو را بین 0 تا 100٪ باز / بسته قرار می دهد. یک شیر توپی که به فنر تحریک می شود ، که به آن شیرهای توپی بارگذاری شده فنر نیز گفته می شود ، از یک فنر برای باز / بستن شیر در یک سناریو قطع و از یک اکچویتور استفاده می کند تا آن را در موقعیت باز / بسته نگه دارد. ​Th᠎is ​post has be​en c reat​ed with GS᠎A Cont ent Genera to r DE MO​.

خواندن  بورل: توافق در وین بسیار نزدیک است / 95 درصد موارد توافق شده است

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی شمال (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *