نگاهی به عملکرد صدا و سیما در آغاز قرن

[ad_1]

سال 1400، سالی که در آن صدا و سیما از نظر اداری به دو نیمه اصلی تقسیم شد. در یک نیمه علی عسکری سکاندار و در نیمه دیگر جبلی بود. اما برای هنرمندان و به خصوص برای مخاطبان رادیو و تلویزیون، شاید برای دیدن تفاوت این دو نیمه روی آنتن زود باشد.

سال 1400، سالی که تغییرات اساسی در رادیو ایجاد کرد. برکناری رئیس رسانه ملی و به دنبال آن برخی از مدیران و معاونان وی از یک سو و ارائه طرح تحول و ادغام از سوی دیگر.

پیمان جبلی در نیمه دوم سال آمد و شش ماه فرصت داشت تا رادیو را وارد قرن جدید کند. او با شعار استحاله با تاکید بر انعکاس صداهای آرام پا به ساختمان شیشه ای جام جم گذاشت و سپس مقوله هایی چون «عدالت» و «هویت محوری» را به رویکردهای اساسی رسانه اضافه کرد.

اما عسگری هم مانند ضرغامی (رئیس سابق صداوسیما) که اکنون یکی از وزرای کابینه سیزدهم است و با رفتنش بسیاری از قدیمی ها را از صداوسیما حذف کرد، از معاونت فنی بر صندلی تشکل ها نشست. با این تفاوت که رئیس سابق صداوسیما برخلاف ضرغامی رویکرد متفاوتی در برخورد با رسانه ها و هنرمندان داشت. به ندرت مصاحبه و جواب می داد و کمتر در بین هنرمندان حضور داشت.

با این حال علی عسکری در ماه های پایانی ریاست جمهوری خود با چالش بزرگی مواجه شد: انتخابات ریاست جمهوری 1400.

به گزارش ایسنا، در ابتدای خردادماه و یک ماه مانده به انتخاب رئیس جمهور سیزدهم، قرعه کشی با پخش برنامه انتخاباتی صداوسیما آغاز شد و در همین راستا همانطور که پیش بینی می شد، مناظره های کاندیداها ادامه یافت. . چالش برانگیزترین برنامه رادیو

مناظره اول با تغییر ساعت اولیه شنبه (15 خرداد) ساعت 17 پخش شد و از همان ابتدا انتخاب روز و ساعت کم مخاطب علامت سوال و علامت تعجب گذاشت. در مقابل برگزارکنندگان پاسخ این بود: مصادف شدن روز برگزاری با بازی تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی این برنامه را دو روز جلوتر گذاشت.

خواندن  سرمدی: قوانین برخورد با سارقان بازدارنده نیست و باید به روز شود

اما شروع مناظره کمی این شبهه را برطرف کرد و منتقدان در پایان مناظره دوم نامزدها و مسئولان را متهم کردند که مناظره بی طرفی را رهبری می کنند که کمک چندانی به انتخاب مردم نمی کند. البته در مناظره سوم سعی شد تا حدودی این رویه اصلاح شود.

انتقاد نامزدهای جناح های مختلف به دلیل عدم پخش مستندهای تبلیغاتی و یا حذف برخی از قسمت های این فیلم ها از دیگر چالش هایی بود که گریبان علی عسکری و اطرافیانش را در این مدت گرفت. با این اوصاف و پس از 20 روز بدون نفس برای اهالی صدا و سیما، تولید و پخش برنامه انتخاباتی به پایان رسید و تنها پس از آن گمانه زنی ها برای انتخاب مدیر جدید صدا و سیما آغاز شد. .

سرانجام مقام معظم رهبری در 16 مهر 1400 حکمی مبنی بر معرفی رئیس جدید رسانه ملی صادر کردند. و اینگونه بود که جبلی ۵۵ ساله پس از پنج سال ریاست علی عسکری جای او را گرفت. پیمان جبلی پنج سال قبل از آن به دستور خود علی عسکری معاونت برون مرزی رسانه ای شده بود.

اما بیشتر فعالیت های جبلی در این سال ها در رادیو در بخش اخبار خلاصه می شود. وی پس از انتصاب به سمت ریاست رسانه ملی دست به این خبر زد تا تحول اولیه را نشان دهد. او می دانست که این خبر نقطه مرکزی تکامل سیبل است و اگر رویکرد خود را تغییر دهد، بلافاصله چشم تیزبین بینندگان و رسانه ها را به پیام های جدیدی که از فرستندگان یام یام می شنید جلب می کند. بنابراین تحولی که جبلی قبل از آمدنش بر آن اصرار داشت، با رویکردی نسبتاً متفاوت به محتوای اخبار و خبرهای مربوط به پمپ بنزین ها آغاز شد و گهگاه در موضوعات دیگری مانند شفافیت در هک برخی شبکه ها ظاهر شد.

صداوسیما در دوره جدید بار دیگر نیازمند دستیابی به چابکی و در این راستا پیش شرط لازم برای یکپارچگی بود. وضعیتی که روزگاری برای محمد سرافراز، مدیر اسبق صداوسیما پیش آمد، اما شلیک سریع برنامه هایش بعدها او را تبدیل به مهره ای سوخته کرد و در نتیجه ریاست جمهوری اش دیری نپایید.

خواندن  قالیباف: ستاد کل، اصلاحات قانون استفاده از سلاح را به مجلس ارائه کند

با این حال، برای جبلی و اطرافیانش، طرح تحول، حداقل از نظر بسیار کندتر بود. بر خلاف تصور، بسیاری از معاونان و مدیران پس از ورود وی همچنان در سمت خود باقی ماندند و تغییر در ساختار مدیریتی نسبت به مدیران قبلی کندتر بود.

در جریان دگرگونی سازه، دوباره از ستون های روزنامه شروع کردند. در صورتی که ستون های روزنامه های نماینده سیاسی را مطابق آنچه هم افزایی، کاهش هزینه و استفاده بهینه از امکانات و نیروی کار می نامیدند، تغییر دادند و ادغام کردند. و گاه گفته می شود که این تغییر همچنان گریبانگیر نمایندگانی همچون سیما، صدا و سیمافیلم خواهد شد که البته تاکنون هیچ خبر رسمی منتشر نشده است.

یک ماه و نیم بعد از انتصاب جبلی، جلیلی به میدان آمد. فردی که مدت هاست نامش به عنوان مدیر جدید صداوسیما شنیده می شود. وحید جلیلی برادر سعید جلیلی است و در حکمی که از جبلی دریافت کرد به عنوان معاون فرهنگی صدا و سیما و دبیر ستاد تحول در این سازمان معرفی شد. جلیلی (52) باید همچنان به تغییر سازوکارها، محتوا و کیفیت تولیدات تئاتر، بازتعریف و فعال سازی چرخه «طراحی-تولید-پخش-بازخورد» و کاهش موازی کاری، به حداکثر رساندن چابکی و هم افزایی شبکه های پخش ادامه دهد. دستور جلسه.

و البته همه این کارها به فردی سپرده می شود که پیش از این تجربه مدیریتی چندانی در رادیو نداشت و مانند بسیاری از دوستانش در سایر بخش ها مدت کوتاهی است که نفس جام جم می زند.

پیمان جبلی در شرایطی صداوسیما را از عبدالعلی علی عسکری تحویل گرفت که رسانه ملی از دیرباز با مطالبات جدی مردم و هنرمندان مواجه بود و آن مطالبات گاه فراتر از مطالبات و پیشنهادات عادی و در بسیاری موارد حتی خشم نیز بود. رسید.

مردم از یک سو خواهان شنیده شدن صدایشان در رسانه ملی بودند و از این رو بازگشت هنرمندان محبوب و مورد اعتماد خود را راهگشا می دانستند و از سوی دیگر هنرمندان خواهان دریافت به موقع حقوق برای بازگشت و آشتی بودند. رسانه ها و آزادی عمل روی آنتن را پیش شرط لازم دانستند. هر دو طرف (مخاطبان و هنرمندان) در نهایت می خواستند به دورانی برگردند که تلویزیون با سریال یا برنامه ای خیابان ها را خالی می کرد و همه روز قبل و بعد از پخش در مورد آن صحبت می کردند.

خواندن  گروه لیزر های صنعتی داود

اما تحقق این رویا ممکن است بیشتر طول بکشد. اینکه هنرمندان با رونق گرفتن رادیو و رونق تولید، حالا که وضعیت تاج بهتر شده، دوباره از خانه‌های خود بیرون بیایند و جلوی دوربین‌ها و میکروفون‌ها بایستند.

این روزها، همانطور که مشخص شد، همه – هم توسعه دهندگان و هم مخاطبان – منتظر صلح و آرامش دوباره هستند. آرامش زیر پرچم بازگشت هنرمندان محبوب و بازگشت رونق به صدا و سیما. و در این راه کافی است مدیران رسانه ملی چند قدمی به خطوط خیالی که دور خود کشیده اند نزدیک شوند و حتی پاهای خود را آن طرف خط بگذارند و دست هنرمندان را بگیرند. و آنها را به سمت مربا بکشید.

در این راه حمایت از هنرمندان مردمی و شکستن خطوط و مرزهایی که گاها در سال های اخیر کشیده شده و در نهایت به خواسته های مردم نزدیک شد، سخت، اما ممکن است. حالا همه می دانند که برای اینکه توجه مخاطب به جعبه جادویی معطوف شود، شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری باید دروازه جم را بازتر از قبل تصور کرد. باید اذعان داشت که دوران فیلترینگ به پایان رسیده و چاره ای جز پذیرش دوران جدید نداریم. و البته هر چه زودتر بپذیریم که دنیای مجازی با حضور گسترده بازیگران و ارتباطات، شفافیت و سرعت اخبار را به حدی رسانده است که دیگر مفهوم «سانسور» و «فیلتر» وجود ندارد. موفق خواهیم بود

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *