تخلفات سازمانی و شلاق که متضرر نمی شود

[ad_1]

بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم باید از صفر شروع شود. از دو موج گرانی برنج ایرانی و خارجی در بازار و ناتوانی وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار گرفته تا گرانی گوشت، مرغ و تخم مرغ که روز به روز کمتر در زندگی مردم دیده می شود. . سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم بود که دست برادری و تعهد به سید ابراهیم رئیسی برای تصدی مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی دراز کرد.

به گزارش ایسنا، وکلای یازدهم و مسئولان دولت سیزدهم وزارت جهاد، دولت گذشته را خرابه ای توصیف کردند که از دولت دوازدهم بازگشتند، اما اکنون پس از گذشت شش ماه، شاید فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد دولت دوازدهم باشد. دولت سیزدهم.جهاد. فردی که این روزها از همتایانش در خانه ملت انتقادات زیادی می شود. جملات مشابهی که مستقیم یا غیرمستقیم، کنایه آمیز یا صریح خطاب به او شده است:ما با کسی عهد اخوت نبسته ایم».

محمدجواد عسکری، رئیس اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم، اینها را بیان کرد. جلوی مطبوعات توضیح داد. همین جمله را جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم و دهم نیز تکرار می کند. جلال محمودزاده به دو شعار سید جواد ساداتی نژاد یعنی «تعادل بازار و سوت» اشاره می کند و می گوید: سید جواد ساداتی نژاد هنگام تصدی پست خطرناک وزارت جهاد کشاورزی دو شعار داشت: سوت و تعادل بازار. سوت زدن نوعی مبارزه با فساد بود. پس هر جا فساد باشد سوت می زند. وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با هر دو شعار در عمل شکست خورد.

با جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس به بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته پرداختیم. مشروح گفتگوی محمودزاده با ایسنا را بخوانید:

چندی پیش رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، زمین، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سازمان تعاون روستایی توافقنامه ذخیره سازی میوه آخر سال و نوروز را نقض کرده و عاملان آن هستند. قانونی و قاطع حل خواهد شد. آن چیست؟

مسئولان وزارت جهاد در خرید سیب و پرتقال روال قانونی را رعایت نکردند و این یعنی مناقصه ای برای خرید این دو محصول اعلام نشد. هیچ اطلاعیه عمومی برای ارائه محصولات کشاورزان داده نشد. از طرفی دستور وزیر از نظر اندازه و نوع محصول رعایت نشد. تاکنون 10 جلسه برگزار کرده ایم اما مسئولان وزارت جهاد سندی ارائه نکرده اند. هیچ مدرکی دال بر ارائه کار سازمان تعاون روستاها به مجلس وجود نداشت سازمان تعاون روستایی 7000 تومان 14 هزار و 500 تومان او خرید. سیب هایی که به اندازه گردو هستند وضعیت نامناسبی دارند و بیشتر آنها در همان یخچال خراب شده اند. این سیب قرار بود 7 هزار تومان بخرند اما وقتی از دلال خریداری می شود وضعیت همین است. پرتقالی که قرار بود 8 هزار تومان خریداری شود، 13 هزار و 900 تومان خریداری شد. سیب و پرتقال احتمالا 20 یا 21 هزار تن در بازار فروخته می شود. مسئولان وزارت جهاد در خرید سیب و پرتقال روال قانونی را رعایت نکردند و این یعنی مناقصه ای برای خرید این دو محصول اعلام نشد. هیچ اطلاعیه عمومی برای ارائه محصولات کشاورزان داده نشد. از طرفی دستور وزیر از نظر اندازه و نوع محصول رعایت نشد. تاکنون 10 جلسه برگزار کرده ایم اما مسئولان وزارت جهاد سندی ارائه نکرده اند. هیچ مدرکی دال بر ارائه کار سازمان تعاون روستاها به مجلس وجود نداشت. 12 اسفند ماه به سید جواد سادتی نژاد گفتیم که اگر روندها اصلاح نشود یا فساد اصلاح نشود، کمیسیون کشاورزی مجلس کلید فراخوان شما خواهد بود. سایر اعضای کمیسیون کشاورزی یعنی اکثر آنها با فراخوان آن مرتبط هستند. وضعیت کشاورزی در کشور قابل تقدیر نیست. اگر گروهی نتواند کشاورزی کشور را مدیریت کند باید پاسخگو باشد. ما با کسی عهد برادری نکرده ایم. خط قرمز ما بخش کشاورزی و سفره مردم است.

خواندن  رئیس جمهور: هرگونه دخالت خارجی، ثبات در منطقه را به چالش می‌کشد

آیا ماجرای فساد در سازمان تعاون روستاها به همین ماجرای سیب و پرتقال محدود می شود؟

12. اسفند با شرکت پشتیبانی امور دام، وزیر جهاد و مسئولین تعاون روستا در کمیسیون کشاورزی جلسه داشتیم. در این مورد از او پرسیدیم. سازمان تعاون روستا در هنگام خرید میوه شب عید تخلفات گسترده ای انجام داد. این روزها دستگاه های نظارتی به شدت این تخلفات را رصد می کنند. تخلفاتی در بازخرید، جمع آوری و حمل و نقل وجود داشت. مثلاً شرایط مناقصه رعایت نشد و قانون اجرا نشد. مهمتر از همه، آنها خودسرانه شرکت هایی را انتخاب کردند که به برخی افراد نزدیک بودند. محصولاتی مانند خرما و زعفران میلیاردها دلار برای دولت هزینه دارد. شرکتی که استانداری میوه عید را کنترل می کند، دو ماه است که به ثبت رسیده است. این شرکت گواهی استاندارد ندارد. 150 شرکت برای تجارت وجود داشت، اما همه آنها تعطیل شدند و تنها یک شرکت باقی ماند. این شرکت پس از یک ماه از اداره کل استاندارد مازندران مجوز دریافت کرد اما روز بعد مجوز آن لغو شد. شرکت دیگری برای حمل و نقل کشاورزان وجود داشت، اما شرکت دیگری به همین نام ثبت شد. حمل و نقل کشاورزان بدون رعایت اصول مناقصه به این شرکت واگذار شد. زعفران و خرما بدون رعایت اصول به فروش می رسد. رویه ای که وزارت جهاد در پیش گرفته، کشور را با مشکل مواجه می کند. ماجرای دوم مربوط به مسئولان سازمان تعاون روستایی است که دستور خرید یک میلیون تنی زعفران بدون ضمانت از سوی آشنایان داده شده است. دو مدیر هراسان رضوی و خراسان جنوبی از خرید این مقدار زعفران خودداری کردند و متأسفانه پس از چند روز برکنار شدند. زعفران کیلویی 40 میلیون تومان است. 1500 کیلوگرم ضرب در 40 میلیون می شود حدود 60 میلیارد تومان. این پول بدون ضمانت و مناقصه به افراد داده می شود.

تخلفات سازمانی و شلاق که وزیر نکرد

در مجموع نظر شما درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل کابینه چیست؟

خواندن  رایزنی وزرای خارجه ایران و روسیه درباره اوکراین و مذاکرات در وین

وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در عمل با شعارهای کاهش و تعادل بازار شکست خورده است. در حال حاضر دو تخلف گسترده در شرکت های پشتیبانی امور دام و تعاونی های روستایی وجود دارد. صدا و سیما هم به این موضوع پرداخت. بنابراین ساداتی نژاد نه تنها سوت نمی زد، بلکه فساد در زمان او سرایت کردسید جواد سادتی نژاد هنگام تصدی پست خطرناک وزارت جهاد دو شعار داشت: سوت و تعادل بازار. سوت زدن نوعی مبارزه با فساد بود. پس هر جا فساد باشد سوت می زند. وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با هر دو شعار در عمل شکست خورد. در حال حاضر دو تخلف گسترده در شرکت های پشتیبانی امور دام و تعاونی های روستایی وجود دارد. صدا و سیما هم به این موضوع پرداخت. پس ساداتی نژاد نه تنها سوت نکشید، بلکه فساد در زمان او بیشتر شد. زمانی که سید جواد ساداتی نژاد به قدرت رسید، هر تخم مرغ 24 هزار تومان بود، در حالی که اکنون هر تخم مرغ 43 هزار تومان و در فروشگاه ها تا 55 هزار تومان فروخته می شود. هر کیلو مرغ قبل از دوره ریاست ساداتی نژاد 24 هزار تومان بود اما الان به 35 هزار تومان رسیده است. شاید مهم ترین ماجرا ماجرای برنج باشد که دو موج عجیب تورم را پشت سر گذاشت. در ابتدای دولت سیزدهم بهترین برنج ایرانی کیلویی 35 هزار تومان بود و الان 95 هزار تومان است. گوشت قرمز 140 هزار تومان بود که الان به 220 هزار تومان رسیده است. در شش ماه، آنها فاجعه ای را برای بخش کشاورزی به ارمغان آوردند که قیمت ها را دو برابر کرد. مسئولان می خواهند با دستور و فشار بازار را کنترل کنند اما نمی توانند.

چندی پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور قیمت برنج و گوشت خبر داد. آیا مخالف سفارش قیمت این کالاها هستید؟

تا زمانی که معاون وزیر دستور قیمت برنج و گوشت را ابلاغ نکند، تجارت برنج در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. در تیرماه امسال وظیفه تنظیم بازار کالاهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. هنوز مشخص نیست چرا وزارت صمت تصمیم به این کار گرفته است؟ از سوی دیگر، اقتصاد امری نیست. هر جا که به لحاظ دستوری به اقتصاد پرداختیم، نتیجه معکوس داشت. ما باید زیرساخت ها را آماده کنیم و تصمیمات مبتنی بر واقعیت بگیریم. ما نمی توانیم قیمت ها را با سفارشات متعادل کنیم. ما باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم. در زمینه تامین کالاهای اساسی و نهاده های دامی مشکل جدی داریم. وزارت جهاد کشاورزی فقط گفتار درمانی می کند. وزیر جهاد کشاورزی عملا چیزی برای ارائه ندارد.

تخلفات سازمانی و شلاق که وزیر نکرد

ماجرای دیگری که هنوز مشخص نشده، طاعون گندم روسیه است که منجر به ایجاد سوءتفاهم بین سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی شد. آیا مجلس می داند گندم سالم است یا خیر؟

وزارت جهاد کشاورزی مدعی سالم بودن گندم است. آنها همچنین گواهی مبدأ از روسیه را ذکر می کنند. گواهی مبدا نباید سند خوبی برای سلامت محصول باشد. این شهادت لزوماً ربطی به حقیقت ندارد. شاید کشوری بخواهد یک محصول آلوده را بفروشد. ادعای وزارت جهاد کشاورزی برای ما کافی نیست بلکه وزارت بهداشت باید خودش را اعلام کند. سکوت وزارت بهداشت به چه معناست؟محصولات آلوده وارد کشور می شود. گندم وارداتی به کشور حاوی سرب است. 5 کشتی گندم روسیه وارد و توزیع شد. سالم بودن یا نبودن گندم بر عهده سازمان غذا و دارو است تا به امروز این سازمان زیر بار حفظ گندم سالم نبوده است. مطالعات نشان می دهد که درصد سرب بالای 15 درصد میلی گرم بر کیلوگرم است. حداقل 20 نماینده در این باره از وزیر سوال کردند. او مدعی است که گندم سالم است و اظهاراتش بر اساس گواهی مبدأ روسیه است. گواهی مبدا نباید سند خوبی برای سلامت محصول باشد. این شهادت لزوماً ربطی به حقیقت ندارد. شاید کشوری بخواهد یک محصول آلوده را بفروشد. تکلیف چیست؟ ما باید به فکر مردم خود باشیم. ادعای وزارت جهاد کشاورزی برای ما کافی نیست بلکه وزارت بهداشت باید خودش را اعلام کند و این وزارتخانه هنوز جواب مثبت یا منفی نداده است. سکوت وزارت بهداشت به چه معناست؟

خواندن  بررسی مشخصات شیمیایی و فیزیکی پلاتین و پالادیوم

چه کاستی های دیگری در کار وزارت جهاد کشاورزی می بینید؟

حجم ذخایر استراتژیک کشور به شدت کاهش یافته است. ما نهاده های دامی را از چهار کشور روسیه، اوکراین، برزیل و رومانی وارد می کنیم. دو کشور از این چهار کشور به شدت درگیر جنگ هستند، بنابراین ما نمی توانیم از آنها کمک بخریم. ما قبلاً در وارد کردن داده ها مشکل داریم. زمان برداشت در برزیل هنوز نرسیده است. بنابراین ما نمی توانیم ذخایر خود را تامین کنیم. سوال بعدی مربوط به امکانات کشاورزی جهاد کشاورزی به ویژه ماشین آلاتی است که به طور کامل قطع شده بود. بلایی بی سابقه بر پیکر جهاد کشاورزی آوردند. کسانی از دانشگاه که یک روز فعالیت اجرایی نداشتند انتخاب شدند. از زمانی که آقای ساداتی نژاد وزیر شد، همه پروژه های آبیاری تحت فشار قرار گرفتند. عملیات آبیاری تحت فشار در مناطق مختلف صفر است. حوزه انتخابیه من تاکنون برای آبیاری 6000 هکتار تحت فشار بوده است اما در زمان آقای ساداتی نژاد حتی یک هکتار هم ساماندهی نشد که این برخلاف قانون برنامه ششم توسعه است. دلیلش هم این است که وام نمی دهند. وزارت جهاد کشاورزی شعار می دهد. فقط حرف میزنن نمونه بارز اجرای شعار در مورد 4200 تومان آورده شده است. از مسئولان وزارت جهاد پرسیدم اگر ارز 4200 تومانی حذف شود تکلیف چیست؟ طرح جایگزین شما چیست؟ وی تاکید کرد که قول می دهم مشکلی پیش نیاید. این وعده ها در زمانی است که قیمت کالاها در حال افزایش است. خانواده هایی را می شناسم که دو ماه است گوشت قرمز نخورده اند.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *