فرصت های ایران پس از سفر رئیس جمهور قطر

[ad_1]

سفیر سابق ایران در دوحه با اشاره به سفر رئیس جمهور قطر در روزهای آینده گفت: سفر رئیس جمهور به قطر اولین سفر وی به کشورهای حوزه خلیج فارس است و این سفر از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار است. ”

عبدالله سهرابی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در شرایط ایده آل و خوبی شاهد سفر رئیس جمهور قطر هستیم و این سفر از ابعاد مختلف حائز اهمیت است، تصریح کرد: ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل قرابتی که دارند. و پتانسیل. آنها می توانند در زمینه های مختلف همکاری و تعامل بسیار خوبی با یکدیگر داشته باشند و در سفر رئیس جمهور قطر به آن ظرفیت ها و پتانسیل ها توجه شود.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه قطر یکی از اولین کشورهایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت، تصریح کرد: امیر قطر در اولین روزهای دولت سیزدهم تلفنی با رئیس جمهور و چند هفته ای صحبت کرد. بعدا وزیر خارجه قطر به تهران آمد.
سفیر سابق ایران در قطر تصریح کرد که قطر می خواهد همسایه و حمایت خوب در منطقه داشته باشد و همواره در این زمینه به ایران تکیه کرده است زیرا ایران نیز در شرایط مختلف به ویژه بحران ها خود را نشان داده است. وی گفت: یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی توجه و تعامل بیشتر و داشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه در رابطه با همسایگان در سفر رئیس جمهور است. فعالیت های دولت سیزدهم نشان از عزم دولت برای تحقق این امر دارد.
وی با بیان اینکه 10 سال پیش رئیس جمهور وقت ایران به قطر سفر کرد و اکنون پس از 10 سال رئیس جمهور ایران دوباره به دوحه سفر می کند، گفت: ما می خواهیم شورای جدیدی با عضویت ایران در منطقه ایجاد شود.

خواندن  چاپ هلیو (سیلندر)

سهرابی همچنین با بیان اینکه روز اول سفر رئیس جمهور به قطر در چارچوب روابط دوجانبه و روز بعد رئیس جمهور در اجلاس گاز اوپک شرکت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اوپک گاز به پیشنهاد ایران و این کشور تشکیل شده است. دبیرخانه در قطر است و برای دوحه است.
وی گفت: سفر به قطر و شرکت در اجلاس گاز اوپک فرصت مناسبی برای ایران است تا مواضع و مواضع خود را در عرصه بین المللی تبیین کند و زمینه را برای همکاری بیشتر اقتصادی با کشورهای عضو اجلاس فراهم کند. و قطر در حال حاضر روابط سیاسی بسیار خوبی دارند. از زمانی که کمتر از یک ماه پیش وزیر امور خارجه قطر به تهران سفر کرد، وزرای خارجه دو کشور روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

وی افزود: متاسفانه با وجود روابط خوب سیاسی، روابط اقتصادی دو کشور وضعیت خوبی ندارد و موضوع تاج و تخت و تحریم ها دامنه فعالیت های اقتصادی دو کشور را کاهش داده است.

خواندن  ‏اهتزار پرچم ایران در قطر در پی راهیابی تیم ملی فوتبال به جام‌جهانی

وی با ابراز امیدواری از اینکه این تبادل هیأت ها و سفر منجر به گسترش روابط اقتصادی دو کشور به منظور رفع نیازهای دوحه و تهران شود، افزود: شهروندان قطری از دیرباز در برخی استان های جنوبی ایران از جمله شیراز بوده اند. بوشهر و بندرعباس علاقه مند و در سفر هستند و این فرصت خوبی است که بتوان از آن برای سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی استفاده کرد.

سهرابی همچنین با بیان اینکه سال گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد و لازم است توافقات صورت گرفته در این کمیسیون برای اجرای آن جدی‌تر باشد، خاطرنشان کرد: جام جهانی فوتبال در قطر در قطر برگزار می‌شود. خوب است با توجه به ظرفیت های گردشگری که در جزایر کیش و کشم وجود دارد از این فرصت استفاده کنیم و در این زمینه با قطر همکاری کنیم.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ایران می تواند در زمینه تامین مواد غذایی، گردشگری پزشکی، صادرات محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و غیره با قطر همکاری خوبی داشته باشد، گفت: در حوزه درمان و توریسم درمانی همکاری بین دو کشور آغاز شده است. بر اساس برخی آمارها، سالانه 34 هزار نفر برای تروریسم پزشکی از قطر به تایلند سفر می کنند، در حالی که سفر به ایران به دلیل هزینه های ارزان پزشکی و دارویی برای شهروندان قطری مفیدتر است و شایسته است این پتانسیل ها معرفی شود.

خواندن  معرفی انواع کمپرسور و دلایل خراب شدن آن ها

سهرابی همچنین بر اهمیت سرمایه گذاری مشترک اقتصادی تهران و دوحه تاکید کرد و گفت: انتظار می رود دو کشور در سفر رئیس جمهور به قطر درباره مسائل منطقه، آخرین تحولات خلیج فارس و مذاکرات در وین گفتگو کنند.

وی همچنین بر اهمیت توجه به امکان ترخیص کالا بین دو کشور سرمایه‌گذار ایرانی در قطر تاکید کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی شمال (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *