مطالعه در سیستم مورد استفاده قرار میگیرد دیدن

در سیستم مورد استفاده قرار میگیرد
بال ولو کستل, بال ولو

PVDF Ball Valve بال ولو پی دی اف از یک طراحی اتحادیه واقعی با اتصالات انتهایی فیوژن رشته ای یا IPS برخوردار است. مجموعه محصولات PVDF طبیعی (فلوراید پلی وینیلیدین) خبر می دهد. است که به بدنه متصل می گردد و مجموعه مغزی و توپی را در محل حود نگه می دارد. شیر توپی یا بال ولو یا شیر گازی یک مدل از انواع شیر می باشد که با گردش 90 درجه یا ربع گردش که در جهت مستقیم حرکت سیال است شیربال ولو دارای یک قطعه رابند که حرکت دورانی دارد و شامل یک توپ کامل و یا نیمه کامل است .

بال ولو کستل

متخصصان تکنوپایپ بر این باورند که سرعت عملکرد بالا به همراه طراحی ساده آن دلیل استفاده مکرر آن در صنعت می باشد. تولید شیر توپی یا همان بال ولو و شیر های دیگر در ضمینه صنعت نقت،گاز،پتروشیمی،مواد غذایی نخصص ما میباشد و سالها تحقیق و به کارگیری ماشین آلات مختلف کمک کرده تا به دانش تولید این نوع محصولات دست پیدا کنیم و با افتخار اعلام کنیم این تولیدات ساخت ایران میباشد. وقتی که شفت حرکت می کند، فشار وارد بر توپی به سیت رینگ ها منتقل می شود بنابراین، می بایست از موادی در ساخت آن استفاده شود که قابلیت تحمل این فشار را داشته باشد.

بال ولو اکثرا در آب، هوا، گاز، روغن، بخارو مایعات خورنده به کار برده می شود اما از شیر پلاگ اغلب در موارد غیر فعال به کار برده می شود و هدف از آن کاهش فشار جریان است. این نوع از دنده ها به شیر اجازه می دهند که از دستـه کوچکتری استفاده کنند ولی نیروی حاصله از آنها به اندازه یک شیر بزرگ می باشد.از شیر توپی برای کنترل جریان فقط زمانی که سیال گاز باشد می توان استفاده کرد. بدلیل اینکه مایع حمل شده در تماس با قطعات فلزی نیست، pinch valve ها را می توان برای کاربردهای مواد غذایی نیز استفاده می شود.

همچنین در صنایع مختلف نیز به خاطر کارایی بالای آن ها برای این ولو ها کاربردهای فراوانی در نظر گرفته می شود. چنین شیرهایی به واسطه ایجاد جریان اشفته و جریانات ناشی از اصطحکاک در حالت نیمه باز بایستی فقط در کاربردهای کاملا باز یا کاملا بسته بکار روند. زمانی که پورت و توپ در یک خط هستند شیر باز است و جریان وصل است اما زمانی که شیر را 90 درجه بچرخانید، قسمت سخت توپ باعث قطع جریان و بسته شدن ولو می شود. بدلیل اینکه شیرهای توپی به سرعت قطع و وصل می شوند، این قطع و وصل سریع ممکن است سبب ایجاد فشارهای موجی شود که این فشارها می توانند به مرور به تجهیزات پایین دستی آسیب بزنند.

البته به این مدل شیرها بال ولو، شیر توپی و شیر گازی هم گفته میشود این شیرها مسیر جریان را با چرخش ربع به دور اهرم باز و بسته می کنند برای عبور سیال از شیر باید ساقه شیر به سمت موقعیت باز شدن چرخش داشته باشد، چرا که در این صورت با چرخیدن توپی، سوراخی که در وسط آن قرار دارد دقیقاً در مسیر ورود و خروج سیال قرار میگیرد و با اینکار عبور سیال از شیر ممکن می شود؛ نوع چرخش توپی در عبور سیال نقش بسزایی دارد به صورتی که اگر چرخش توپی به گونهای باشد که سوراخ آن بر مسیر جریان سیال عمود باشد در این صورت دبی سیال متوقف خواهد شد و یا اگر توپی در حالت نیمه باز چرخش داشته باشد به نوعی جریان آشفته در شیر به وجود میآید که در کاربرد شیر توپی محدودیت ایجاد میکند پس می توان نتیجه گرفت که وضعیت توپی باید در موقعیت های کاملا بسته و یا کاملاً باز قرار گیرد تا کارایی مناسبی داشته باشد.

شیر توپی یک دیسک به شکل کره دارد که از این دیسک جهت باز و بسته کردن جریان سیالات استفاده می شود. اگر سرعت جریان خیلی در اولویت نباشد میتوانید بال ولو تبدیلی را انتخاب کنید چراکه مقرون به صرفهتر بوده و وزن آن نیز کمی سبکتر است. به همین دلیل دو نوع دسته بندی می توان برای این نوع ولو ها در نظر گرفت که در ادامه آنها را بیان می کنیم.انواع بال ولو بر اساس طراحی و شکل بدنهبدنۀ ولو های توپی را می توان به صورت یک تکه، دو تکه (2pc) و سه تکه(3pc)طراحی کرد که این تکه ها به وسیله جوش و یا پیچ و مهره به هم متصل می شوند.

تفاوت شیر توپی فولادی با شیر توپی استیل چیست ؟

از این نظر شیر های توپی در دو دسته فلزی یا نرم (تفلون) قرار می گیرند. به همین دلیل در اغلب صنایع و کارخانجاتی که تحت شرایط بالا فعالیت می کنند، از بال ولو استفاده می شود. شیرهای توپی مستقیماً به دسته عملیاتی شیر که معمولاً در بالا یا کنار دستگاه و اغلب در قسمت بیرونی مجموعه لوله قرار دارد وصل می شوند. ورودی ها از طریق فلنج به سیستم لوله کشی متصل می شوند که معمولاً مطابق با استاندارد خاصی طراحی می شوند. تفاوت شیر توپی فولادی با شیر توپی استیل چیست ؟ تفاوت هزینه بین شیر توپی شناور و شیر توپی ترنیون دار در زمانی که کلاس ولو و سایز ولو بالا می رود موردی است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

طراحی شیر های ترونیون برای انواع خطوط لوله با قطرهای زیاد، فشارهای بالا و سایزهای بزرگ مناسب هستند. بال ولو ها معمولا گرانتر از گیت ولو با مشخصات مشابه هستند. با شرایط و مواد سازنده مشابه شیرهای توپی از سایر شیرها ارزان تر هستند. شیر بال ولو با عملگر بادی . انواع شیر توپی رزوه ای از سایز 1/2 تا 4 اینچ با متریال های استنلس استیل 304 و 316 همراه با عملگر بادی برای کنترل سیالات آب ، گاز ، بخار ، نفت و روغن دو فرمانه رفت و برگشتی و تک فرمان با فنر برگشت . شیر بال ولو دو سر رابط دسته کوتاه جهت انشعاب از خط اصلی به خط فرعی در سیستم های آبیاری تحت فشار کاربرد دارد.

این حالت اجازه خصوصیات جریان خطی و یا حتی مساوی را می دهد و زمانی که شیر در حالت بسته قرار دارد و اول باز شدن v اجازه می دهد که جریان ثابت جریان یابد و شیر باز شود. یک گوی توخالی در طراحی این شیر به کار برده شده است که با چرخش آن می توان جریان سیال را وصل یا قطع کرد (لازم به ذکر است که این شیر عملکرد صفر تا صد دارد و جریان سیال را به صورت کامل باز یا بسته می کند). در بال ول ها قطع و وصل جریان سریع و فقط با چرخش چرخش ۹۰ درجه ای برای بستن شیر است در صورتی که در گیت ولو ها برای بستن شیر به بیش از یک دور ۳۶۰ درجه نیاز است.

وقتیکه دسته ولو میگردد تا باز گردد این قطعه کروی برروی یک نقطه میگردد تا جاییکه سوراخ موجود برروی این قطعه کروی با مسیر ورودی و خروجی جریان در یک راستا قرار بگیرد. ولو ها در سه نوع دستی، پنوماتیک و اتوماتیک تولید می گردند و بسته به سیال جاری در خط لوله، حساسیت و نوع سیستم، برای هر خط لوله کشی انتخاب می شوند. در این نوع بال ولو طراحی بدنه ها از نوع دو یا سه تکه است و هر قسمت از بدنه توسط پیچ و مهره مونتاژ می شود. شیرهای توپی بر اساس سایز مجرا به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

خواندن  «معامله خوب» از نگاه رامین مهمان نواز

این شیرها در برابر محتویات آلوده مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.یک شیر توپی بر اساس ساختمان ظاهری خود در چهار دسته تمام جوش، بدنه چند تکه، ورود از انتها، ورود از بالا تقسیم می شود. از شیرهای توپی با سیت های فلزی (Metal Seats) می توان در موقعیت های دما و فشار بالا استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از صنایع غذایی، نفتی و گازی و پتروشیمی ، دارویی، نساجی، تولید محصولات پلاستیکی، الکترونیک و… این شیر در صنایع دارویی، غذایی، گاز و دیگر سیستمهای بهداشتی عملکردی عالی دارد. بال ولو یا شیر توپی که دارای طراحی داخلی ساده ای است از مورد استفاده ترین شیر های بازار است.نحوه کارکرد آن هم به اینصورت است که با توجه به این که یک گوی داخل آن وجود دارد با چرخش گوی جریال سیال قطع و وصل میشود.بال ولو ها بصورت قطع جریان به صورت کاملا باز یا کاملا بسته کار میکنند یعنی حد میانی ندارند و در واقع می تونا گفت نمی توان از آن ها در سیستم های کنترلی استفاده کرد ولی همچنان پر استفاده هستند ازین رو که عملکرد بالایی دارند.

یک توپ، رینگ های سیت (Seat Rings)، پایه، و دیگر قطعات داخلی که در بدنه بزرگتر قرار دارند، و با پیچ و مهره به قطعات کوچکتر وصل می شوند و شیر را تشکیل می دهند. یک شفت کوتاه مانند یک دنباله که ترنیون (Turnnion) نامیده می شود، به بدنه نصب می شود. هنگامی که برای هدف کاهش استفاده می شود، افت فشار از طریق دریچه به دلیل عدم تقارن بین جهت جریان و جهت باز (شکاف) بالاتر است. تفاوت اصلی بین آنها در این است که بال ولو از یک توپ کروی برای باز و بسته کردن جریان استفاده می کند در حالیکه گیت ولو از یک دیسکی که به روی سیت قرار گرفته است.

ولوها یا شیرآلات صنعتی از اجزای ثابت و مهم در سیستمهای پایپینگ محسوب میشوند. شیر توپی ورودی بالا (تاپ انتری) یکی از انواع شیر های توپی است که در مصارف خانگی و صنعتی بسیار پرکاربرد هستند. شیر توپیها ازنظر مهار گوی نیز به floating ball (در این مدل، توپی بین سیت قرار میگیرد و با فشار سیال، آببند را انجام میدهد) و trunnion ball (شیر توپی توسط دو اهرم از پایین و بالا ثابت و آببند را انجام میدهد). معمولا یک شیر توپی دارای دو ورودی (یا دو راه) است. در برخی از نمونه های بال ولو ها با ایجاد یک شیار در قسمت بالای مغزی وضعیت باز و یا بسته بودن شیر را مشخص می نمایند.

که در حالت Full Port قطر دریچه درون دیسک برابر با قطر لوله متصل به این نمونه شیر می باشد. بصورت کلی و عمومی شیرهای توپی از لحاظ تیپ بندی بدنه در چند مدل وجود دارند. مونتاژ محفظه شیر شامل چند طرح متداول میشود که در زیر به آنها اشاره میکنیم. اما با توجه به اینکه دارای عملکرد پرسرعت و طراحی ساده می باشند، زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و سبب کاهش هزینه در نصب شیر می شوند. جان سیمونز ، مدیر عامل و رئیس شرکت صنایع کوپلند ، هشدار می دهد که “گرمای زیاد می تواند باعث ایجاد اعوجاج حرارتی فلز پایه شود، که استفاده از آن را برای سیت های لپ شده با بال ولو محدود می کند.

در شیر های توپی با بدنه فلزی دیسک معمولا از جنس فلز بوده و جنس نشیمنگاه آنها معمولا از مواد انعطاف پذیر (Elastomer) مانند تفلون (Teflon)، نایلون (Nylon)، لاستیک نیتریل (Buna-N)، لاستیک نئوپرن (Neoprene) و یا ترکیبی از آنها می باشد. شیر توپی با اکچویتور پنوماتیک از بدنه و توپی و سیت و غیره تشکیل می شود که توپی آن به استم (محور) متصل می باشد. با توجه به مزایای دیگر آنها، این شیرها به طور گسترده استفاده می شود که افت فشار شیر از طریق شیر یک عامل کنترل نیست. در بال ولو ها حالت باز یا بسته شیر را می توان با موقعیت دسته تشخیص داد اما در گیت ولو ها تشخیص حالت باز یا بسته بودن شیر با دیدن امکان پذیر نیست.

از این نظر بال ولو یا شیر توپی Ball Valve را می توان به هفت زیر دسته تقسیم بندی کرد که در ادامه شکل طراحی هر دسته را بررسی خواهیم کرد. از این نظر بال ولو را می توان به سه زیر دسته تقسیم بندی کرد که در ادامه شکل طراحی هر دسته را بررسی خواهیم کرد. در خدماتی که نیاز به گاز دارند، نمی توان از شیرهای توپی استفاده کرد. به علاوه این نوع شیر ها دارای گشتاور کمتری نسبت به مدل فلوتینگ هستند و انرژی کمتری برای باز و بسته کردن توپی نیاز دارند، در نتیجه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر هستند.

در طراحی بال فلوتینگ، این توپی در داخل شیر حالت شناور داشته و تا حد چند میلیمتر قابلیت جا به جایی دارد. در نتیجه ماده ای با مقاومت در برابر خوردگی و یکنواختی ضخامت خوب وجود دارد که ذاتاً صاف است و در انجام عملیات ثانویه مانند سنگ زنی به کار کمی نیاز دارد. این حرکت جانبی کوچک، فشاری بر ولو وارد می کند که سبب می شود شیر توپی برخلاف سیت پایینی فشرده شود و نتیجتاً آب بند ولو بهتر انجام گیرد. شفت تنها مقدار مشخصی از حرکت جانبی ولو توپی را که توسط فشار جریان بالا بر ولو وارد می شود را می تواند تحمل کند.

شیر توپی A216 WCB که برای دمای کاری بالا مناسب می باشد گستره دمای کاری قابل توجه (30-) تا 425 درجه سانتیگراد دارد به همین دلیل به آن High Temprature Carbon Steel Ball Valve (شیر توپی کربن استیل با دمای کارکرد بالا) نیز می گویند. این مفاهیم به رابطه بین قطر مجرای شیر و سیستم لوله کشی متصل به آن اشاره دارد. به طوری که برای تعمیر و یا تمیزکاری آن دیگر نیازی به خارج کردن شیر از مسیر خط لوله نخواهد بود. این طراحی ساده باعث پایین آمدن هزینه های نصب شیر در خط جریان می شود. جهت تنظیم جریان زیاد مناسب نمی باشند.

اغلب ولوهای کنترل از عملگرهای اتوماتیک برای تنظیم و کنترل جریان استفاده میکنند. پرکاربردترین تیپ از انواع شیرهای توپی بصورت دو راهه (ورودی وخروجی در مسیر طولی و مستقیم) که اجازه می دهد جریان بصورت خطی و بدون آشفتگی و تلاطم از ورودی به خروجی جریان یابد و نیز در شیرهای توپی سه و چهارراهه ورود و عبور جریان بصورت ترکیبی در امتدادهای 90 درجه میسر می سازد . بدنۀ بال ولو یا شیر توپی Ball Valve را می توان به صورت یک تکه، دو تکه و سه تکه طراحی کرد. ذرات فلوروکربن را می توان برای بهبود روانکاری به سایر پوشش ها از جمله نیکل الکترولس اضافه کرد.

پوشش های سرامیکی می توانند سختی های بیش از 60 Rc را ایجاد کنند (اگرچه به طور معمول در محدوده 50-55 Rc هستند) و شامل اکسید کروم ، اکسید تیتانیوم و اکسیدهای ترکیبی آلومینیوم-تیتانیوم هستند. پوشش های ذوب شده تخلخل کمتری دارند اما به ندرت در شیر توپی مورد استفاده قرار می گیرند. از برندهای اورجینال و غیر اورجینال با ما در ارتباط باشید. این روش یک پیوند متالورژی واقعی با بستر ایجاد می کند و شرایط مقاومت در برابر خوردگی و غیر متخلخل را ایجاد می کند. این ذرات در حفره هایی در مجاورت بال Ball و سیت (Seat) حالت جامد پیدا کرده و سفت شوند.

خواندن  نگاه به چهل سال دیگر انقلاب باید علمی و دلسوزانه باشد

این ذرات در حفره هایی در مجاورت بال Ball و سیت (Seat) حالت جامد پیدا کرده و سفت می شوند. شیر بال ولو یا گازی، شیرهایی با حرکت چرخشی می باشند که در آنها از مجرابندی که به شکل کروی می باشد استفاده می شود.که این مجرابندها برای باز و بسته کردن جریان مورد استفاده قرار می گیرد.در بال ولو هایی که در سیستمهای فرآیند بکار می روند ممکن است از عملگرهای مختلفی به منظور کنترل مستقیم یا از راه دور شیر استفاده شود. شیرهای توپی معمولی واسط سیال و ضایعات را درون حفره داخلی بدنه به دام میاندازند که تمیز کردن آنها غیر ممکن بوده و میتواند باعث آسیب به سطح نشیمنگاه شود و یا حتی عملکرد شیر را مختل کند.

حتی در برخی موارد ، متریال استفاده شده جهت تولید در آنها به صورت ریخته گری غیر استاندارد و گرید مغایر (بطور مثال ۳۰۴ به جای ۳۱۶ ) میباشد. در طراحی این قطعات، معمولاً طراحی بخش توپی شیر به گونه ای است که قطر کمتری نسبت به خط لولۀ اصلی را داراست. با چرخاندن دسته، معمولاً یک چهارم چرخش 90 درجه، توپ به طور فیزیکی بر روی محور خود در داخل پورت می چرخد. از این شیرها نبایستی در کنترل دبی سیال استفاده گردد. شیر توپی استنلس استیل جریان گاز یا مایع را در درون محفظه به واسطه یک جرم توپی سوراخ شده کنترل می کنند. ​Th᠎is da​ta was generated  by GSA ᠎Content  Gene​rator ​DEMO!

بدنه این ولو اغلب از جنس فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل، مواد پلیمریpp، و برنجی و دیگر آلیاژهای فلزی است. کلیه بال ولو های فولاد ی فلنجدار و دنده ای را در برندهای اروپایی و آسیایی از این مجموعه خرید نمایید. عدم وجود اتصالات روزهای در این شیر به معنای کوچکترین اندازه بدنه و کمترین میزان نشتی در بین این سه نوع است. جنس بدنه این شیر از برنج نورد گرم، جنس توپی از برنج با صفحه کرومی، اسپیندل از استیل میباشد. برای اتصال ابزارها، شیرهای توپی بطور گسترده با لوله ابزار بکار می روند. از اینرو، باید با توجه به پارامترهایی نظیر فاز سیال عبوری (گاز، مایع، جامد)، ماهیت سیال (خنثی، خورنده) و عملکرد مورد انتظار از ولو (ایزولاسیون یا کنترل)، مناسبترین گزینه برای برطرف کردن نیازهای سیستم پایپینگ را انتخاب کرد.

شکل زیر بخشهای مختلفی از یک بال ولو کار گذاشته شده با اهرم معمولی را نشان میدهد. تصویر متحرک زیر، مکانیزم عملکرد ریلیف در هنگام رخ دادن فشار اضافی را به خوبی نمایش میدهد. رفیق فدایی رقیه دانشگری، نفر اول در میان نامزدهای چپ در تهران بود. در این نوع شیر دسترسی به توپی از قسمت بالای شیر است، به همین دلیل در مواردی که نیاز به تعمیرات و سرویس شیر در خطوط لوله زیاد باشد استفاده از شیرهای با ورودی بالا یا تاپ انتری (Top-Entry Ball Valves) بهتر است زیرا دسترسی به توپی شیر راحت تر خواهد بود. زیرا سرعت عملکرد آن ها بالا بوده و از طراحی و اصول ساده ای بهره می برند.

Ball Valveها شیرهای ساده قطع و وصل هستند که از یک قطعه توپی شکل برای متوقف کردن و راه اندازی دبی سیال در پایین دست شیر استفاده می شود با چرخش ساقه شیر به سمت موقعیت باز شدن توپی چرخیده و سوراخی که در وسط آن تعبیه شده است در مسیر ورود و خروج سیال قرار میگیرد و در نتیجه سیال از شیر عبور می کند.وقتیکه توپی طوری بچرخد که سوراخ آن عمود بر مسیر سیال قرار گیرد، دبی سیال متوقف می گردد. شیرهای دستی دارای یک چرخ یا اهرم دستی میباشند که یا مستقیما یا از طریق یک گیربکس به ساقه شیر وصل میشود با حرکت ساقه شیر به اندازه یک قوس 90 درجه شیر باز یا بسته میشود.

بال ولو فلنج دار با نوع اتصال آنها مشخص می شود. ما شیرهای خود را به مشخصات مشتری اعم از فلنج یا سوکت تولید می کنیم. شیر های توپی (بال ولو ها به انگلیسی Ball Valves) زیر مجموعه ای از سرگروه خود یعنی شیر های باز/بسته (به انگلیسی ON/OFF Valves) هستند. بخشهای مختلف یک شیر سماوری استاندارد در تصویر زیر نمایش داده شده است. در طول عملیات، فشار فرآیند ممکن است پایینتر از فشار تله تحت فشار قرار بگیرد. در Ball Valveهایی که در سیستمهای فرآیند بکار می روند ممکن است از عملگرهای مختلفی به منظور کنترل مستقیم یا از راه دور شیر استفاده شود.

Post has ᠎been generated wi th G᠎SA C ontent G᠎en erat or Dem ov᠎er​sion.

به قسمتی که در تصویر هایلایت شده دقت کنید.

در شیرهای ساچمه ای که در سیستم های فرایند بکار میروند ممکن است از عملگرهای مختلفی به منظور کنترل مستقیم یا از راه دور شیر استفاده شود. مزیت فرد آب در چیست؟ شیر توپی یا بال ولو (Ball Valve) چیست؟ شیرهای توپی نسبت به شیرهای دروازه ای (Gate Valve) با سایز و مقادیر یکسان، کوچکتر و سبک تر هستند. شیر توپی یا بال ولو یا شیر گازی یک مدل از انواع شیر می باشد که با گردش 90 درجه یا ربع گردش که در جهت مستقیم حرکت سیال است. به قسمتی که در تصویر هایلایت شده دقت کنید. در تصویر زیر می توانید آنرا ببینید.

بال ولو از جنس استنلس استیل برای محیط های خورنده و محیط های تهاجمی استفاده می شود بنابراین اغلب در آب دریا ، استخرهای شنا ، تاسیسات اسمز ، با دمای بالا و بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شود. با این وجود، حرکت دو میله در بالا و پایین مسیر، امکان توقف یا راهاندازی کامل جریان را فراهم میکند. در شیرهای توپی ورودی از بغل، بدنه شیر دو یا سه قطعه دارد. هلدینگ مهندسی بازرگانی آتی تابناک سپند آمادگی خود را جهت تأمین و عرضه انواع تجهیزات خط تولید اعم از انواع شیرهای صنعتی و قطعات یدکی مربوطه از برندهای مختلفی چون Alfa Laval، APV، GEA، Burkert، Samson، Spirax Sarco، DMN Westing House، Leybold، SMC، Flowserve، Nordson، Parker و برند فرانسوی Lri Sodime اعلام می دارد.

به معنا که شیر در دو سمت بال کاملاً مستقل آب بند بوده و اگر هر سمتی از خط دارای فشار باشد جریان معکوس نمیتواند شکل بگیرد. در این نوع شیر توپی، توپ قابلیت جا به جایی دارد و در مایع در حال جریان شناور است و توسط دو سیت الاستومتریک (دارای قابلیت ارتجاعی) ثابت نگه داشته شده است و از پایین آزاد است. مدل ترونیون طراحی متفاوت و پیچیدهتری نسبت به فلوتینگ دارد و تقریبا عکس آن عمل میکند. شیرهای توپی فلوتینگ و ترونیون با طراحی ورودی جانبی (Side Entry) و ورودی بالا (Top Entry) در دسترس هستند. همانگونه که در شکل بالا مشاهده می کنید، با برداشتن سرپوش شیرهای توپی ورودی از بالا، به راحتی می توان به قطعات ولو برای تعمیر، تعویض و نگهداری بدون آنکه نیاز باشد شیر از خط باز شود، دسترسی داشت.

و در حالتی که دسته شیر با زاویه 90 درجه با شیر قرار گیرد، می توان فهمید که شیر در حالت بسته قرار دارد. ولو دیافراگمی در لولهکشی تاسیسات بهداشتی، نیروگاهها، کارخانههای پتروشیمی، پروژههای عمرانی، پروژههای معدنی و کارخانههای داروسازی کاربرد دارد. این نوع شیر در کاربریهای کمی مورد استفاده قرار میگیرد. شیر های توپی برای تنظیم میزان جریان عبوری مناسب نیستند زیرا به جای موقعیت های افزایشی، دارای چرخش های (0، 45 و 90 درجه) می باشند. این نوع از ولو ها طوری طراحی و ساخته شده اند که از دوطرف دارای لوله یا نیپل جهت اتصال راحت به خط جریان سیال بهره میبرند ، که در هنگام نصب باتوجه به لبه لوله ای مانند خود از طریق جوشکاری به لوله وصل شده این کار آببندی راحت تر و اتصال سریع تر را به همراه دارد در حال حاضر این نوع ولو در سایز های فشار کاری مختلف در انبار تهران موجود است .

خواندن  مزایای مبدل حرارتی صفحه ای صنعتی

پایه ولو (Stem) به شکافی در بالای بال ولو وصل شده و باعث می شود شیر توپی به اندازه 90 درجه بچرخد. شیرهای یک طرفه، از انواع ولو بدون بازگشت هستند که به منظور جلوگیری از حرکت سیال در خلاف مسیر مشخص شده برای جریان مورد استفاده قرار میگیرند. «شیر مخروط ثابت» (Fixed Cone Valve)، یکی از انواع valve با حرکت خطی و عملکرد کنترلی است که اغلب به عنوان شیر کمکی توربین، شیر تخلیه مخازن (مخصوصا مخازن سد) یا شیر کنترل پیوسته تخلیه جریان مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب دسته بال ولو ها ﺍﺯ ﻧﻮﻉ سریع (Quick-Acting) است به گونه ای که با یک گردش 90 درجه ای دسته شیر باز و بسته می گردد.

وقتیکه ساچمه در موقعیت نیمه باز قرار گیرد جریان اشفته ای در شیر ایجاد میشود این مشخصه باعث محدودیت کاربرد شیر ساچمه ای میگردد. این توپ هنگامی که می چرخد مسیر سیال را باز و یا بسته ( صفر / یک ) می کند و برای تنظیم جریان استفاده نمی شود . طراحی ، که بیان می کند شکل و عملکرد ایده آل ، است سازگار برای کل نوع سلسله. از مزایای استفاده از بال ولوها طول عمر بالا، انطباق پذیری آسان، قابلیت تشخیص باز و بسته بودن و مکانیزم سریع عملکرد آنها است. تفاوت اصلی بین شیر توپی فولادی وشیر استنلس استیل در جنس بدنه وکاربرد آنها می باشد .آلیاژ استنلس استیل شامل آهن به همراه مقادیری مختلفی از کربن، سیلیکون و منگنز و حداقل 10.5%کروم می باشد .

تفاوت اصلی بین شیر های توپی فولادی وشیر استنلس استیل در جنس بدنه وکاربرد آنها می باشد .آلیاژ استنلس استیل شامل آهن به همراه مقادیری مختلفی از کربن، سیلیکون و منگنز و حداقل 10.5%کروم می باشد . از جمله قابلیت شیر توپی استنلس استیل این است که حرکت چرخشی دارند و در آنها مجرا بندهای کروی شکل وجود دارد. شیر توپی (Ball Valve) یا بال ولو یا شیرگازی یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که برای مسدود کردن و تنظیم جریان سیال کاربرد دارد. عامل انسداد در این شیر یک نیم گوی با لبه V شکل می باشد و در نتیجه می تواند به آسانی برای تنظیم دبی جریان مورد استفاده قرار گیرد.

از شیرهای توپی برای سیال های مختلف در سرویس های مختلف می توان به عنوان شیر قطع کننده (Shutoff) و از بین برنده حباب استفاده کرد. به وسیله تنظیم درپوش می توان نشت بند را در محل خود فشرده و بدینوسیله مغزی را آب بندی نمود. البته انواع ولو شناور، در مخازن آب، کارخانههای تبرید، تاسیسات بهداشتی ساختمان و سیستمهای لوله کشی صنعتی (در کنار دیگر انواع ولو) نیز به کار گرفته میشوند. از بال ولو صنعتی در صنایعی مانند: نفت ، گاز ، پتروشیمی ، تولید برق ، کارخانجات و… این نوع خاص از شیرهای توپی در طراحی فلوتینگ یا ترونیون، با هر نوع انتهای شیری (فلنج، سوکت یا اتصال رشته ای) و مواد مختلفی از پلاستیک گرفته تا کربن، آلیاژ و فولاد ضدزنگ موجود است.

متداول ترین مواد بدنه بال ولو ، برنج ، فولاد ضد زنگ و PVC (پلی وینیل کلراید) است. شیرهای کروی از جنس فولاد ضد زنگ و کربن استیل ساخته شده و دارای قابلیت باز و بسته شدن سریع بوده و در نهایت از تعمیر و نگه داری راحتی برخوردار است. نمیدانم این وزیر ارتباطات در شرایط موجود تنها نام وزارتخانهاش از پست و تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوری تغییر کرده است یا اینکه بر بال تکنولوژی امروزی میخواهد فضای ارتباطی و فناوری را پیش ببرد. نام دیگر این شیر، شیر توپی می باشد که در صنایع مختلف مثل پتروشیمی از آن استفاده می کنند.

بال ولو دارای طول عمر بالایی بوده و حتی در صورتی که برای مدت زمان زیادی تغییر وضعیت ندهند به راحتی باز و بسته می شود. اما در مقیاس های بزرگ، توپی هم به نسبت بزرگ تر می شود و فشار خیلی بالایی را به سیت ها وارد می کند. در این شیرها از یک توپ فلزی استفاده می گردد که به صورت علامت به علاوه، از یک جهت کاملاً باز بوده و از یک جهت مسدود می باشد. شیر توپی نوعی شیر ربع گرد است که عضو مسدودکننده جریان آن به صورت یک کره سوراخ دار بوده که حول یک محور عمودی نسبت به جهت جریان سیال دوران مینماید.

ولو های توپی که عضو مسدود کننده آن ها به شکل کره می باشد و مقر نشیمنگاهی این نوع ولوها به شکل مخروطی می باشد و به همین دلیل تنش ایجاد شده در محیط سطح نشیمنگاه آن ها به شکل یکنواخت می باشد.شیر توپی از دریچه ای به شکل نیم کره تشکیل شده است که با گردش نیم گرد یا ربع گرد خود باعث باز یا بسته شدن مسیر سیال می گردد . عضو بستن یک پلاگین کروی با سوراخ عبور است. توپ توسط دو سیت (Seat) فنردار یا شناور که در تماس مداوم با آن هستند، حمایت می شود.

یا شیر توپی باید به ساختمان و شکل طراحی آن ها توجه کرد.

در شیر توپی شناور، توپ با فشار دو سیت (Seats) الاستومری در موقعیت خود قرار می گیرد. اسم برد. در ادامه این مقاله انواع آن را برای شما شرح می دهیم.انواع بال ولویکی از راه های دسته بندی این نوع ولو ها ساختمان و شکل طراحی آن هاست. این دسته از شیرآلات طراحی های مختلفی دارند از این جهت برای دسته بندی بال ولو یا شیر توپی باید به ساختمان و شکل طراحی آن ها توجه کرد. شیر کروی نسبت به شیرهای دیگر، استفاده های بیشتری دارد و دلیل آن ساختمان داخلی ساده آن می باشد. البته در این نوع ولوها، امکان شکست ناشی از خستگی در فنر و نیاز به سیستم تهویه جداگانه وجود دارد.

شیرآلات در زندگی روزمره انسان ها نقش بسیار مهمی دارند برای مثال تمام شیرآلات داخل منزل شما از ماشین لباس شویی گرفته تا ظرف شویی داخل خانه شما از شیرها استفاده شده است. در طراحی توپی فلوتینگ، این توپی در داخل شیر حالت شناور داشته و تا حد چند میلیمتر قابلیت جا به جایی دارد. بال ولو های دستی که می توانند به صورت دستی کار کنند می توانند به سرعت بسته شوند و بنابراین خطر چکش آب با محیط های جریان سریع وجود دارد. «شیر با حرکت خطی» (Linear Motion Valve) بر مبنای جابجایی المان مسدود کننده در یک مسیر مستقیم (عمود بر مسیر جریان سیال) کار میکند.

جهت اطلاع از موجودی و استعلام قیمت شیر درخواستی از برند محبوب و مورد نظرتان ما با در ارتباط باشید. برای یافتن پاسخ به این سوالات تا انتهای مطلب همراه ما باشید. لازم به ذکر است در طراحی های پیشرفته این قطعات قابل تعمیر نیز هستند که این خود یک مزیت بزرگ برای این ولو ها به محسوب می شوند .در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا کاربرد های فراوان آن را برایتان توضیح دهیم.کاربرد های ولو توپیبال ولو یا ولو توپی از جمله ولوآلاتی می باشند که یقینا بارها با آن ها برخورد کرده اید. در دقیق کنترل بیشتر شیر های توپی صنعتی ارائه می شود.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت مشخصات فنی بال ولو کستل.

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی شمال (5)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *