راه توضیح آن نشان دادن حقایقی از تاریخ است

[ad_1]

استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی معتقد است یکی از راه های تبیین این موضوع، ارائه تاریخ است. به همین دلیل است که دشمنان روی تاریخ سرمایه گذاری زیادی می کنند و با کمک فیلم، عکس و کلیپ تاریخ را تحریف می کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، «از جمله – ما در این جبهه کجا و کجا؟» 1400/11/03.
«تبیین جهاد» موضوعی است که در بیانات چند ماه اخیر حضرت آیت الله خامنه ای بارها بر آن تاکید شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را بیان کرده اند. «تبیین جهاد» یک تکلیف است. «تبیین جهاد» یک وظیفه قطعی و یک تکلیف فوری است و هرکس می تواند[باید اقدام کند]. »1400/11/19

سخنرانی عمومی خطاب به همه آحاد جامعه در یک جنگ رسانه ای خصمانه علیه واقعیت انقلاب اسلامی مردم ایران و می تواند ایفای نقش کند. اما مسئولین در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند.

گفتگوی زیر با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی است که در مورد اهمیت تبیین وقایع تاریخی و ارائه تصویری واقعی از واقعیت معاصر صحبت می کند.

پیشینه و دلیل طرح موضوع «تبیین جهاد» از سوی رهبر معظم انقلاب در این مقطع چیست؟

بحث تبیین فقط به این دوره ربطی ندارد و ما باید همیشه تبیین انقلاب داشته باشیم و کاملا متوجه مشکل باشیم. اکنون با توجه به شرایط کشور -البته رسانه های بیگانه از اول انقلاب فعال بودند و وظیفه هدایت افکار عمومی را بر عهده داشتند- فضای مجازی به شدت تقویت شده است و بسیاری از موضوعات کوتاه و متناوب ذهن جوانان را هدف گرفته است. مردم و مردم طبیعی است که ما هم با آنها روبرو شویم. بحث شعور هم مهم است و باید بتوانیم با ابزارهای فکری، فکری، هنری، فلسفی و دینی خود را تبیین کنیم.

به نظر شما عدم تبیین در حوزه تاریخ معاصر پس از انقلاب چه آسیبی به ما وارد کرده است؟

برخی تاریخ معاصر ایران را با مشروطیت آغاز می کنند. در آن زمان بیشتر روزنامه ها و کلوپ های شبانه به عنوان رسانه عمل می کردند. گروه های مذهبی در کار تشکیلاتی و رسانه ای از گروه های طرفدار غرب عقب ماندند. آنها می توانند از آن استفاده کنند. حتی یکی از عواملی که مشروطه را تغییر داد و زمینه را برای کودتای رضاکانی فراهم کرد، عدم توضیح بود. این عدم توضیح باعث شد که انقلابی به نام آزادی و عدالت به دست دیکتاتوری مانند رضاخان بیفتد و راه نفوذ خارجی را ببندد، اما انگلیس و سایر کشورها نیز از طریق رضاخان وارد شدند. قهرمانان هم حرکت کردند و شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری کشته شد. مدتی طول کشید تا مردم بفهمند چه نوع رهبری را از دست داده اند. این به دلیل عدم توضیح و تحلیل افراد بود.

چرا «تبیین جهاد» به معنای خاص و عام کلمه در سالهای تاریخ معاصر وجود نداشت؟

نمی توان گفت که او وجود نداشت، پس انقلاب هایی که اتفاق افتاده چیست؟ نهضت نفت، انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه حاصل تبیین بیداری اسلامی و جهاد بود. شاید بتوان گفت در مقیاس انقلاب، دشمنان توانستند به آن ضربه بزنند و آن را شکست دهند و از آن نیز غفلت شد. به محض وقوع انقلاب اسلامی، «جهاد تبیین» کار خود را کرد و دشمن با تبلیغات خود نتوانست با انقلاب مقابله کند، اما پس از آن دشمنان از برتری رسانه‌ها و راه‌های تغییر جهت‌گیری افکار عمومی استفاده کردند. نظر. اما جناح های مذهبی و انقلابی اگرچه می توانند از ابزارهای مدرن استفاده کنند، اما به ابزار سنتی خود نیز مجهز هستند. به همین دلیل می‌توانستند در دوران قبل از انقلاب پیروز شوند، زیرا مخالفان معتقد نبودند که در مساجد، منبرها، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی، چنین قدرتی برای تبیین افکار عمومی وجود داشته باشد. این اولین بار در تاریخ معاصر امام خمینی رحمه الله آشکار شد تا بتوان از این ابزار دینی استفاده کرد و انقلاب بزرگ دینی و اسلامی را آغاز کرد. این نشان می دهد که پیروزی اتفاق افتاده است، اما کافی نیست. چون دشمن برعکس می سازد و باید توضیح داد. ابزارهای سنتی و مذهبی نیز باید پس از چهل و پنج سال تغییر و به روز شوند تا در مقابل آن موج مؤثر واقع شوند. اما این کار انجام نشد.

اشاره کردید که باید روی روش ها کار کرد. در حوزه تبیین تاریخی چه سازوکاری باید شکل بگیرد تا این تبیین در آینده بهتری صورت گیرد؟

یکی از راه های توضیح آن، خود تاریخ و عبرت گرفتن از آن است. به عنوان فردی که یک بار ورشکست شده و ضرر کرده است، دوباره در همان مکان سرمایه گذاری می کند. یکی به او می گوید بیا این را بخوان، چون کسانی که قبل از تو این راه را رفته اند شکست خورده اند و تو این راه را نمی روی. یکی از راه های توضیح آن، نشان دادن تاریخ است. به همین دلیل است که دشمنان روی تاریخ سرمایه گذاری زیادی می کنند و با کمک فیلم، عکس و کلیپ، تاریخ را تحریف می کنند. مثلاً در مورد تاریخ پهلوی، نشان دادن دوران طلایی این دوره که چنین چیزی وجود نداشت، بسیار دشوار است. دوران پدر و پسر بسیار تاریک است و به سختی می توان آن را طلایی کرد. با توجه به فشار اقتصادی و تحریم هایی که اکنون در جامعه وجود دارد، نیاز به توضیح بیشتر است. یکی از ابعاد تحریم ها، هدایت افکار عمومی است که نشان دهند انقلاب قادر به برآوردن نیازهای شما نیست. بنابراین باید به رژیم گذشته اشاره کنند. همه چیز متصل است. یکی از نقاطی که دشمن در کنار وسایل معیشتی و اقتصادی هدف قرار گرفته، افکار مردم است. پس راه هایی برای مقابله با آنها وجود دارد که یکی تولید اقتصادی و دیگری تولید فکر است; یعنی تولید فرهنگی و تولید فکر قبل از تحریم خیلی مهم است. «تبیین جهاد» نقطه تولید فرهنگی برای مقابله با تحریم هاست. تحریم ها دو طرف دارند. فرهنگی – روانی، اقتصادی و حیوانی. زندگی مردم باید با تولید اقتصادی بهتر شود، اما جبهه فرهنگی باید با تولید فرهنگی و فکری ساماندهی شود.

سیره تبیینی امام خمینی (ره) و رهبری در 43 سال گذشته چه ویژگی هایی دارد؟

حضرت امام (ره) در مواجهه با شاه، آمریکا و جنگ نقش داشت. آنها رهبران انقلاب در دوران پس از جنگ بودند، اما عواقب جنگ باقی ماند و جبهه گسترده تری علیه رهبری گشوده شد. برخی سوالات در زمان امام خمینی رحمه الله بود اما در زمان رهبر معظم انقلاب جزئیاتی بود. جامعه سؤالات رژیم گذشته را پشت سر گذاشت و جنگ تمام شد، اما سؤال جدیدی مطرح شد. چگونه کل کشور باید اداره شود. به نظر من حضرت امام (رحمه الله) بیشتر مخالف انتقال به تراز نظام بودند و رهبر انقلاب بیشتر تبیین نظام و حرکت آن به سمت تمدن است.

به نظر شما مؤسسات و پژوهشکده های تاریخی چه نقشی در «تبیین جهاد» می توانند داشته باشند؟
«تبیین جهاد» دو صورت دارد; گروه هدف باید هدف قرار گیرد، یکی نخبگان و دیگری توده ها و اقشار وسیع تر. یعنی یکی به سمت قاعده هرم و دیگری به سمت بالای هرم حرکت می کند. توضیح این دو گروه متفاوت است. تبیین گروهی باید بیشتر علمی و مبتنی بر دلایل متقن و عقلی باشد، اما تبیین گروهی از مردم عادی، توده‌ها و مردم عادی، اگرچه باید حاوی عقلانیت باشد، باید تبلیغات، حماسه، ادبیات، هنر و سینما ، زیرا مردم عادی بیشتر به این مناطق گرایش دارند. کمتر آدم معمولی است که مستعد مدارک باشد و سراغ اسنادی که در رژیم پهلوی بوده و نشان می دهد رضاشاه به یک کشور خارجی وابسته بوده است، نمی رود. مردم این را قبول دارند، اما برای نشان دادن آن به نسل جوان و مردم عادی، یک اثر هنری تاثیر بزرگتر و بهتری خواهد داشت. غربی ها از این نظر بسیار قوی هستند و کار می کنند و بیکار نمی نشینند، در شرایط جدید از رسانه ها و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به همین دلیل است که وقتی شورش ها و نارضایتی های اقتصادی به وجود می آید، از رسانه ها و فضای مجازی استفاده می شود تا خود را وادار به جهت گیری سیاسی کنند.

با توجه به این فرضیه که ما در علوم انسانی به چارچوب ها و نظریات تفکر غربی تکیه می کنیم، در چنین بستری تا چه اندازه می توان توضیح داد؟
این نیست که در انحصار غربی هاست، بلکه این است که اندیشه های ما وجود دارد و همه جا غالب نشده است و ما بیکار نشسته ایم. کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. همین انقلاب در چارچوب نظریات اسلامی ما اتفاق افتاد. انقلاب را به گونه ای تحلیل کردند که یکی بر اساس کتاب های دانشمندانشان بود و گروه دیگر هم همین را در رسانه های خود به کار بردند. این به گروه ها و غیره سرریز می شود. آنها مدل دیگری هستند که می گویند انقلاب یک فریب بود و مردم اشتباه کردند. اینجا هم ده ها نظریه و نظریه وجود دارد و ما ساکت نبودیم. آن تئوری ها جلوی آنها گذاشته شد و ما سکوت نکردیم. در برخی از رشته‌های دانشگاهی، نظریه‌های غربی غالب است و بیشتر آن‌ها توسط اساتید تدریس می‌شوند و با تئوری‌های غربی، ذهن جوانان و دانشجویان را برای خود به خود مشغول می‌کنند.

در نهایت اگر هدفی وجود دارد بفرمایید؟
در شرایط دهه پنجم انقلاب باید بتوانیم برعکس فضای یأس و انحطاط نشان داده شده برای انقلاب حرکت کنیم و قبل از آن انحطاط اطلاعات هدفمند و در مواجهه با ناامیدی را امیدوار کنیم. جامعه و توضیح بیشتر مثبت. به نظر من جامعه ای که امیدش را از دست می دهد ناامید است. انقلاب ربطی به میانه روی ندارد. همچنین باید افق روشن آینده و مسیر سختی را که تاکنون طی کرده ایم به درستی تبیین کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

معرفی آنتیویروس امنیت کامل پادویش آنتی ویروس پادویش من

معرفی آنتیویروس امنیت تام پادویش – آنتی ویروس پادویش من خرید آنتی ویروس , خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.