تعجب الکساندر پوشکین از قتل مجری عهدنامه ترکمنستان در تهران

[ad_1]

کمتر از دو قرن پیش، یک سیاستمدار روس به زور واحد مسلمان تازه مسلمان شده خود را بدون اجازه یک مالک ایرانی به سفارت کشورش برد و زمینه را برای فتوایی فراهم کرد که «به زنان مسلمان اجازه می داد از دست کفار نجات پیدا کنند» و آنها را به اعدام محکوم کرد. اسکورت

به گزارش ایسنا، 150 سال قبل از اعلام پایان رژیم شاهنشاهی 2500 ساله و جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، الکساندر سرگیویچ گریبایدوف، سفیر روسیه در ایران، مردم خشمگین تهران را در تاریخ 1396/07/13 به قتل رساند. 13 فوریه 1207.

او نمایشنامه نویس روسی بود که وارد عرصه سیاست شد و به برکت شایستگی هایش در دوران معاهده ترکمنستان، به عنوان سفیر روسیه در ایران منصوب شد و تبدیل به شخصیتی ظالم، ظالم و بدنام شد که به خود اجازه داد تا شهروندان ایرانی را در کشور خود به عنوان برده مورد آزار و اذیت قرار دهد.

تعجب الکساندر پوشکین از قتل مجری عهدنامه ترکمنستان در تهران

الکساندر گریبوئیدوف سفیر روسیه در ایران در ۱۲۰۷ م

اولین پرده

الکساندر گریبایدوف (34) پس از شکست ایران در جنگ دوم روسیه علیه ایران و انتصاب سفیر فوق العاده و تام الاختیار در ایران، چنان دست به اقدامات و آزار و اذیت و تحقیر ایرانیان زد که الکسی پتروویچ یرمولوف، فرمانده روس پیروز. زور در ایران خونخوار و بی رحم بود. او با این استدلال به رفتار خشن و تحقیرآمیز خود با مردم ایران ادامه داد.

پس از امضای عهدنامه ترکمنستان توسط الکساندر گریبایدوف روسیه و عباس میرزا ولیعهد وقت ایران، در حضور الهجار خان قاجار دولو، ملقب به آصف الدوله، نخست وزیر فتحعلی شاه قاجار و میرزا ابوالحسن خان شیرازی، وزارت امور خارجه ایران بر اساس فصل شانزدهم این معاهده، به وی وظیفه داده شد تا برای گرفتن موافقت تزار روسیه نیکلاس دوم به سن پترزبورگ برود و عهدنامه را به تزار تقدیم کند. نیکلاس دوم پس از تصویب مفاد این معاهده، اسکندر را به عنوان مجری مفاد قرارداد و مسئول دریافت غرامت جنگی از ایران منصوب کرد.

گریبایدوف پس از دریافت دستور سفیر به ایران رفت و در مهر 1207 وارد تبریز شد و پس از توقفی دو ماهه در اواخر دی ماه همان سال به تهران رفت و پس از طی مراحل دادگاه نزد تزار رفت. . سفارت روسیه در زنبورکچی، باشی یا سرای ایلچی، حد فاصل بازار بزرگ تا میدان توپخانه تهران، کار خود را برای اجرای مفاد معاهده ترکمنستان در 16 فصل و الحاق 9 فصل این موافقتنامه آغاز کرده است.

گریبایدوف که نماینده دولت پیروز در کشور شکست خورده ایران بود، به تدریج با درباریان و سیاستمداران ایرانی با گستاخی و تحقیر برخورد کرد و بر جدیت این رفتار غیر انسانی مردم زنبرکچی باشی افزود.

علاقه اسکندر به ترکمانچای

مفاد عهدنامه ترکمنستان که به پیشنهاد ژنرال ایوان پاسوویچ فرمانده نیروهای روس در قفقاز و برخی از مقامات روسیه تزاری با مداخله مک دونالد سفیر انگلیس در تهران و به اصرار فتحعلی شاه پیشنهاد شد، جدا شد. هزاران کیلومتر از شمال ایران ایران و الحاق آن به روسیه تزاری، پرداخت 20 میلیون روبل به روسیه و مصادره و انتقال نسخه های خطی از کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی، جد بزرگ سلسله صفویه انجامید. به روسیه

لارنس کلی، نویسنده کتاب دیپلماسی و قتل در تهران، می نویسد: «پس از امضای این قرارداد که با صفت بدنام در حافظه ایرانیان پیوند خورده است، مبلغ 40000 روبل روسیه به وی اهدا شد و بعدها به سفیر روسیه ارتقا یافت. تهران.”

پرده دیگه

اندکی پس از حضور اسکندر در دفترش در تهران، میرزا جقوب آرمانی، خزانه دار و مدیر حرم فتحعلی شاه، 40 هزار تومان پول نقد و جواهرات سلطنتی شاه را ربود و به سفارت روسیه پناه برد. اسکندر به این بهانه که میرزا یعقوب می خواهد به وطن خود در ایروان بازگردد از او حمایت کرد، اما از تحویل او به دربار قاجار امتناع کرد که خشم فتحعلی شاه را برانگیخت.

تعجب الکساندر پوشکین از قتل مجری عهدنامه ترکمنستان در تهران

الحیار خان آصفه الدوله، نخست وزیر فتحعلی شاه

پرده سوم

یکی از اقدامات گریبایدها در ایران، بازگرداندن اتباع ارمنی و گرجی بازداشت شده در ایران به سرزمین جدید روسیه در قفقاز و ایروان بود، بدون توجه به این که بسیاری از زنان ارمنی و گرجی پس از ورود در ایران اسیر شدند. . اسلام با مردان مسلمان ازدواج کرده اند. البته دلیل این رفتار گریباید برخی از اعضای ارمنی و گرجستانی هیئت همراه وی در ایران بود.

جهانگیر میرزا فرزند عباس میرزا نایب السلطنه فتحعلی شاه قاجار در تواریخ خود می نویسد: «به زور اهل اسلام را به خانه خود برد و کتک زد.

در یک مورد، دو یا سه مسلمان ارمنی و گرجی که در خانه الهجرخان آصفه الدوله، نخست وزیر فتحعلی شاه زندگی می کردند و با مردان ایرانی ازدواج کرده بودند و صاحب فرزند بودند، به زور به زنبرکچی برده شدند. قلعه باشی در اقامتگاه اسکندر در تهران. رفتار تند و غیرعادی گریباید خشم برخی از دانشمندان و مردم تهران را برانگیخت.

خبر این رفتار بی شرمانه به میرزا مسیح استرآبادی معروف به میرزا مسیح مجتهد از علمای قرن سیزدهم هجری رسید که مزاحم او شد و نمایندگانی را برای گفتگو با گریبید فرستاد و زنان اسیر را بازگرداند، اما میرزا در خانه او را زد. نمايندگان مسيح، گريبايدوف و فرستادگانش فتوايي ​​صادر كردند كه «نجات زنان مسلمان از دست كفار را مجاز دانستند».

سفیر روسیه در ایران از آن زمان تعداد قزاق های نگهبانی از اقامتگاه او را به 200 نفر افزایش داد. فردای فتوای میرزا، بازار تهران بسته شد و هزاران نفر از ساکنان تهران، 30000 نفر از ساکنان تهران، خانه گریباید در ویلای زنبورکچی-باشی را محاصره کردند. خواستار آزادی زنان مسلمان گرجی شد. اما قزاق ها و محافظان روسی به درخواست مردم به سوی معترضان تیراندازی کردند و یک پسر 14 ساله را کشتند. با دیدن خون این نوجوان مظلوم خشم مردم بیشتر شد و به زور وارد ساختمان محل سکونت گریبادولجه شدند.

سیل پر سر و صدا از جمعیت خشمگین، با وجود دفاع شدید قزاق ها و استحکامات روی پشت بام، سرانجام وارد سفارت شد و در هم شکست و گریبایدوف و همه همراهان و اعضای سفارت را کشت.

تنها فردی که به طور معجزه آسایی از این کشتار جان سالم به در برد، فردی به نام مالتسف، دبیر اول هیئت روسیه در ایران بود. وی بعدها خاطرات خود را در قالب کتابی با عنوان «شرح هیئت روسیه در ایران در اسکاتلند» در بلک وود ادینبورگ منتشر کرد.

مالکوف در توصیف حمله مردم خشمگین تهران به محل سکونت اسکندر نوشت: خون مانند آب از بدن جاری شد و تمام سطح اتاق را پوشاند و سپس حیاط را فرا گرفت. «… مهاجمان با مشت گریبایدوف را به سقف زدند و با اولین گلوله او را کشتند.

سرانجام جسد گریبایدوف به تفلیس گرجستان منتقل شد و به خاک سپرده شد و تعدادی از قربانیان هیئت روسی در تهران در کلیسای تادئوس و بارتلمه در کوچه ارامنه قدیم نزدیک کوچه زنبورکچی به خاک سپرده شدند.

آخرین پرده

الکساندر پوشکین شاعر بزرگ روسی که در سال 1207 برای دیدار برادرش به جبهه های روسیه و عثمانی رفت، در مسیر حرکت به سمت کوه های قفقاز اتومبیلی را دید که با دو قزاق از کوه پایین می آمد. پوشکین از گاریچی پرسید: «از کجا می آیی؟» گاریچی گفت: از تهران، روی ویلچر چی داری؟

پوشکین با تعجب به جسد خیره شد. باورش نمی شد. گریبایدوف برای او تنها وزیر روس در ایران نبود. یک آشنا و نمایشنامه نویس نامی بود که نمایشنامه «تراژدی ذهن» او بارها و بارها اجرا می شد. شاعر و روزنامه نگار شجاعی که در قیام افسران دی ماه شرکت فعال داشت.

تعجب الکساندر پوشکین از قتل مجری عهدنامه ترکمنستان در تهران

میرزا مسیح مجتهد از علمای قرن سیزدهم هجری قمری است

پایان میرزا مسیح

پادشاه روسیه به دلیل درگیری با امپراتوری عثمانی در بالکان نمی خواست دوباره با ایران درگیر شود، بنابراین پرونده قتل گریبایدوف با پذیرش هیئت ایرانی پایان یافت. هیئت ایرانی شامل خسرو میرزا کیار نوه فتحعلی شاه و میرزا تقی خان و محمدخان زنگنه امیر نظام با عذرخواهی نامه شاه ایران به حضور نیکلاس دوم رسیدند. نادرشاه افشار به تزار روسیه معرفی شد و پس از آشتی در عتبات عالیات نیکلاس دوم قول اخراج میرزا مسیح مجاهد را دادند.

منابع:

مطالعات تاریخی، سال چهارم، شماره 5، ص. 255-278

صحابی، غلامحسین، دایره المعارف فارسی، ج2، ص2391.

قائم مقامی، جهانگیر، یادداشت هایی بر مقتل گریبایان، ص 138. 258-259

الگار، حامد، دین و حکومت در ایران و نقش علما در دوره قاجار، ترجمه ابوالقاسم ساری، ص.

عبدالله اف، فتح الله، گوشه ای از روابط روسیه و ایران و سیاست بریتانیا در اوایل قرن نوزدهم. ترجمه غلامحسین متین، ص. 203-204

انتهای پیام/

[ad_2]
source

خواندن  بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین به صورت گام به گام

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *