ایران به تلاش‌های خود برای روان سازی حمل و نقل بین المللی ادامه می‌دهد

[ad_1]

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد که تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای روان سازی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی به شکل جدی ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ارتباط با پیگیری‌های مربوط به نشست سران اکو گفت همانطور که ریاست محترم جمهوری در سخنرانی خود در نشست سران اکو در آذرماه جاری در عشق آباد اعلام نمود، تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای شکوفایی مناسبات تجاری کشورهای منطقه و عملیاتی کردن کلیه پتانسیل‌های مواصلاتی در کشورهای منطقه می باشد. خوشبختانه در نشست شورای برنامه ریزی اکو  که اخیرا به میزبانی دبیرخانه اکو در تهران برگزار شد دستورالعمل‌های روسای جمهور کشورهای اکو در دستورکار قرار داشت و نمایندگان کشورهای عضو در خصوص برنامه اجرایی یک سال آینده اکو و چگونگی اجرای مصوبات نشست سران در حوزه های مختلف همچون تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، بهداشت، همکاری های بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد، همکاریهای قضایی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی، گردشگری و … توافق کردند. از طرف جمهوری اسلامی ایران هم یک هیات 50 نفره مرکب از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاه

‌های تخصصی دولتی و خصوصی در کمیته های 9 گانه این شورا مشارکت داشت که جا دارد از حضور موثر همه این عزیزان قدردانی کنم.

خواندن  زمزمه بندکشی آجرنماسوله اسرار

صفری همچنین به یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو اشاره نمود که در همین هفته با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار و تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جاده ای و دریایی مابین کشورهای عضو گرفته شد. از جمله این تصمیمات می توان به درخواست از “بانک توسعه و تجارت اکو” برای برگزاری کنفرانس بین المللی جلب سرمایه گذاری برای پروژه های حمل و نقلی اکو، حمایت از استمرار انتقال بار از کریدورهای ریلی و جاده ای اکو و ساخت حلقه های مفقوده از جمله راه آهن رشت-آستارا و ترمیم مسیرهای قدیمی، حمایت از مکانیسم متحدالشکل برای صدور ویزا برای مدیران و رانندگان شرکت های حمل و نقلی منطقه، ایجاد تسهیلات در نقاط مرزی برای تردد بدون مشکل و سریع مواد غذایی، دارو و کمهای بشردوستانه و کالاهای مربوط به امدادرسانی، تلاش بیشتر برای دسترسی روان تر کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد، ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی اکو از جمله برقراری خطوط کشتی های رو-رو در خزر، و تقویت شبکه مواصلات هوایی مابین کشورهای عضو با اهداف گردشگری اشاره نمود. هیات کشورمان نیز به ریاست رستم قاسمی در این نشست مشارکت فعال داشت.   

خواندن  ورق رنگی گالوانیزه شیروانی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین به ششمین نشست “کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت” پرداخت که در روز سی دیماه جاری به میزبانی منطقه آزاد چابهار در آن شهر برگزار شد. به گفته وی در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار تشکیل شد مدیران دستگاه‌های ذیربط کشور از جمله وزارت راه  و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، سازمان راهداری، کشتیرانی، راه آهن، اتاق بازرگانی، وزارت کشور، مرکز پژوهشهای مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه در خصوص راههای شکوفایی هرچه بیشتر جایگاه منحصربفرد چابهار در حمل و نقل و ترانزیت چندوجهی منطقه ای و بین المللی تبادل نظر نمودند و مشکلات موجود را با هدف ارائه راهکار احصا کردند. نتیجه این نشست همچون نشستهای قبلی “کارگروه ملی” برای تصمیم گیری در اختیار مقامات و نهادهای تصمیم گیرنده قرار خواهد گرفت.   

صفری در پایان به مذاکرات جاری برای انعقاد “موافقتنامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه” (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) اشاره نمود. دور ششم این مذاکرات قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده در صوفیه بلغارستان برگزار و متن موافقتنامه برای امضا آماده شود. هم اکنون مذاکرات غیر رسمی آماده سازی با سفرای کشورهای عضو موافقتنامه در تهران و در سایر پایتختها در جریان است تا ان شاالله بزودی شاهد ظهور یک کریدور حمل و نقلی مهم با مسیرهای متنوع در خدمت تسهیل تجارت مابین کشورهای منطقه و با جهان خارج باشیم. اخیرا نیز یک برنامه آزمایشی  انتقال بار از ایران به دریای سیاه در همکاری با جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا گردید.

خواندن  چگونه ورق اکسین اهواز بدست آوریم

انتهای پیام

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *