جشنواره ملی “تئاتر مرصاد” در اسلام آبادغرب به کار خود پایان داد

[ad_1]

ایسنا/کرمانشاه جشنواره ملی تئاتر مرصاد با معرفی برگزیدگان در شهرستان اسلام آبادغرب به کار خود پایان داد.

بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم که عصر امروز (7 دی) در اسلام آبادغرب برگزار شد با اشاره به اهمیت جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: از سه زاویه می توان به اهمیت این جشنواره پی برد و ضرورت استمرار برگزاری آن را درک کرد.

فاضلی گفت: اگر بخواهیم از بعد سیاسی به این جشنواره نگاه کنیم این جشنواره فرصت خوبی برای بیان واقعیت سیاسی جنگ تحمیلی و رویدادهای آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: حقیقت این است که ما در دفاع مقدس با یک کشور نبرد نکردیم و عملا ده‌ها کشور در جبهه مقابل به مدت هشت سال با ما در نبرد بودند.

فاضلی گفت: بسیاری کشورها سلاح ها و تجهیزات نظامی عراق را تامین کرده و از گلوله و فشنگ گرفته تا تانک و میراژ و جنگنده و بمب های شیمیایی را در اختیار صدام قرار می دادند و این درحالی بود که ایران در آن زمان از تامین گلوله و حتی سیم خاردار عاجز بود و جنگ به سختی پیش می رفت.

این مسئول گفت: آنچه در جنگ یاور ما بود قدرت ایمان رزمندگان و شجاعت و فداکاری و مقاومت آنها بود که باعث شد طی هشت سال جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک کشور را هم به دشمن ندهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: این رسالت جشنواره مرصاد است که این حقایق را تبیین کرده و به نسل جوان امروز که درکی از جنگ و نبرد ندارد، منتقل کند.

رسالت هنرمندان است که حقیقت جنگ تحمیلی را به نسل آینده منتقل کنند

فاضلی به عملیات مرصاد و نقش منافقان در آن اشاره کرد و افزود: مشمئزکننده ترین چیز در هر جنگ و نبرد کمک نیروی خودی به دشمن است و ما در جنگ تحمیلی این جریان را در قالب منافقین مشاهده کردیم.

وی افزود: باید به نسل جوان واقعیت ها را نشان داد که این گروهک منافق که امروز ژست اپوزیسیون گرفته که فقط با نظام تفاوت دیدگاه سیاسی دارد در دهه 60 و در جریان جنگ تحمیلی و پس از آن چه جنایت هایی را که در حق این مردم انجام ندادند.

فاضلی گفت: این جریان منافق بودند که مردم مظلوم ایران را به بهانه اینکه مذهبی هستند یا کلاس قرآن دارند و … به رگبار می بستند.

این مسئول تصریح کرد: این جریان منافق بودند که به صدام و صدامیان در جریان جنگ تحمیلی گرا می دادند که پناهگاه هایی که مردم بی دفاع در آن بودند را با موشک بمباران کنند که یکی از دردناکترین آنها بمباران پناهگاه “پارک شیرین” بود که دهها زن و کودک به خاک و خون کشیده شدند.

فاضلی گفت: این رسالت جشنواره تئاتر مرصاد و هنرمندان است که چهره واقعی این آدمکشان را به نسل امروز نشان دهد.

خواندن  آمریکا آماده تامین کمک‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین در صورت حمله روسیه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه می توان از دیدگاه فرهنگی و اجتماعی به جشنواره تئاتر مرصاد نگاه کرد گفت: کار بزرگی است که از27 استان کشور به یک شهرستان ارسال اثر داشته باشیم و همه باید بدانند که این جشنواره تنها متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همه دستگاه ها باید پای کار بیایند.

فاضلی گفت: این جشنواره ظرفیت این را دارد که به یک جشنواره فرهنگی و هنری تبدیل شده و هنرمندان بسیاری بتوانند در سالهای آتی در آن شرکت کنند.

وی افزود: زاویه سومی که می توان به این جشنواره نگاه کرد از زاویه هنری است، هنرمندان ما باید بدانند که رسالت مهمی بر دوش دارند و باید واقعیات جنگ تحمیلی را به نسل آینده منتقل کنند.

فاضلی گفت: نمی گویم تمام موضوعات و نمایش ها مربوط به دفاع مقدس باشد، اما هر هنرمند باید بداند که در برابر خون آن شهدای عزیز جنگ تحمیلی و زنان و کودکان که بی گناه به خاک و خون کشیده شدند تکلیف دارد و باید در آثار خود مظلومیت آنها را نمایش دهد.

این مسئول گفت: تئاتر هنر گفت و گو است و هنرمندان تئاتر می توانند موثرتر از هر سخنرانی و کتابی واقعیت جنگ تحمیلی را بازگو کنند.

فاضلی با بیان اینکه موضوعات دفاع مقدس هیچگاه تکراری نمیشود گفت: اگر دهها سال دیگر از هشت سال دفاع مقدس اثر هنری تولید کنیم باز هم سوژه و موضوع داریم و هیچ هنرمندی نباید به این حوزه به عنوان یک حوزه تکراری نگاه کند.

وی افزود: از جنگ جهانی دوم بیش از 60 سال می گذرد اما هنوز محتواهای فرهنگی و هنری بسیاری در سراسر جهان از این جنگ و موضوعات آن ساخته و تولید می شود و این نشان میدهد که باید قدر گنجینه دفاع مقدس را به خوبی بدانیم.

اسلام آبادغرب می تواند قطب فرهنگی هنری غرب کشور شود

خسرو تمری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب نیز در ادامه این مراسم با تقدیر از تمام دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره ظرفیت این را دارد که در قالب یک جشنواره ملی فرهنگی و هنری در سالهای آتی برگزار شود.

وی افزود: این درخواست را از مسئولین استان داریم که همه پای کار آمده و حمایت کنند تا بتوانیم این جشنواره را به یک جشنواره فرهنگی و هنری تبدیل کنیم.

تمری گفت: اگر این اتفاق رخ دهد در سالهای آتی اسلام آبادغرب قطعا به عنوان قطب فرهنگی و هنری غرب کشور مطرح خواهد شد.

در شان جشنواره ملی مرصاد نیست که برای چند میلیون تومان بودجه خواهش و تمنا کنیم

سعید نوروزی دبیر این جشنواره هم در این مراسم با انتقاد از کمبود بودجه در برگزاری این جشنواره گفت: هنرمندان امروز فرماندهان جنگ نرم هستند اما این فرماندهان برای تهیه سلاح خود دچار مشکل و کمبود بودجه هستند.

خواندن  خرید میز جلو مبلی از اقساطی

وی افزود: حقیقت را بگویم این فرماندهان جنگ نرم در تامین گلوله هم عاجز هستند و عملا دست ما در نبرد فرهنگی که دشمن امروز به راه انداخته خالی است.

نوروزی گفت: برای برپایی این جشنواره مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یک چهارم کل بودجه فرهنگی امسال استان را اختصاص دادند، اما با این شرایط باز هم مشکلات بودجه ای در برگزاری جشنواره داشتیم.

این مسئول تصریح کرد: در شان جشنواره مرصاد و هنرمندان آن نیست که برای پنج تا 10 میلیون تومان اعتبار به بسیاری دستگاه ها خواهش کنیم و در نهایت کسی پای کار نیاید.

وی افزود: مشکلات بودجه ای موجب شده که به جای کیفیت جشنواره مدام به فکر تامین بودجه باشیم و این در شان یک جشنواره ملی نیست.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: توقع این است که تمام مسئولین استان پای کار آمده و از فروردین ماه سال آینده دوره بعدی جشنواره ملی مرصاد را برنامه ریزی کرده و آماده برگزاری یک جشنواره باشکوه در سال آینده باشیم.

در ادامه این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد رسید

در بخش اول برگزیدگان تئاتر صحنه ای معرفی شدند

در این بخش هیات داوران ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در بخش های طراحی نور، طراحی لباس و طراحی چهره پردازی هیچ هنرمندی را شایسته تقدیر نداستند.

در بخش «طراحی مواد تبلیغی» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به “صادق نوزرنژاد” برای نمایش “خاکستر=3+1” رسید و “محمد علی عمادی” از نمایش “قناصه” لوح سپاس دریافت کرد.

در بخش آهنگسازی تندیس جشنواره به پوریا فتاحی برای نمایش “چالاوه” رسید و مهدی زائری برای نمایش “خاکستر =3+1” لوح سپاس دریافت کرد.

دربخش طراحی صحنه نیز تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به داوود پارسا برای نمایش سرگذشت نابهنگام رسید و گودرز رضایی برای نمایش “تودرتوی یک توهم” لوح سپاس دریافت کرد.

در بخش بازیگری زن نیز تندیس جشنواره از آن آرزو رضا کرمی برای نمایش مکث روی ریشتر هفتم شد و شکوفه عاشوری برای نمایش سرگذشت نابهنگام و نسرین احمدی برای نمایش چالاوه بصورت مشترک لوح سپاس دریافت کردند.

در بخش بازیگری مرد نیز تندیس جشنواره به گودرز رضایی برای بازی در نمایش “تودرتوی یک توهم” رسید و محسن جلالی بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام  و جهانگیر نکویی برای نمایش مکث روی ریشتر هفتم لوح سپاس دریافت کردند.

در بخش نمایشنامه نویسی هم این محمدرضا آریان فر بود که برای نوشتن نمایش مکث روی ریشتر هفتم تندیس جشنواره را از آن خود کرد و در این بخش آرش منصوری نیز برای نمایش “چالاوه” لوح سپاس دریافت کرد.

در بخش کارگردانی نیز راضیه فصیح برای نمایش سرگذشت نابهنگام عنوان بهترین کارگردانی جشنواره را از آن خود کرده و تندیس جشنواره را دریافت کرد و دراین بخش آرش منصوری نیز برای کارگردانی نمایش چالاوه لوح سپاس دریافت کرد.

خواندن  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

در پایان این بخش دو نمایش صحنه ای سرگذشت نابهنگام به کارگردانی راضیه فصیح  از گچساران و نمایش “چالاوه” به کارگردانی آرش منصوری از اسلام آبادغرب برای حضور در دوازدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر «صاحبدلان» معرفی شدند.

همچنین نمایش سرگذشت نابهنگام مجددا برای حضور در هجدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت انتخاب شد.

در بخش دوم جشنواره نوبت به معرفی برگزیدگان “نمایشنامه خوانی” رسید

در بخش موسیقی نمایشنامه خوانی هیات داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانستند.

در بخش صحنه خوانی نیز هیات داوران بدون اولویت تنها لوح سپاس جشنواره را به آیناز گبروار صحنه خوان نمایشنامه خوانی “بچه بمب” از شهرستان روانسر و آرش منصوری صحنه خوان نمایشنامه خوانی “خون انار” از شهرستان اسلام آبادغرب اهدا کردند.

در بخش خوانشگری زن هیات داوران تندیس جشنواره را به نسرین احمدی خوانشگر نمایشنامه خوانی ” خون انار” از شهرستان اسلام آبادغرب اهدا کردند.

همچنین در این بخش به ترتیب فاطمه پرماه برای نمایشنامه خوانی دبلنای ساحلی از گیلانغرب، پرنیا امیری برای نمایشنامه خوانی در بچه بمب از روانسرو آیناز محمدی برای نمایشنامه خوانی در “آزر با زر” از شهرستان کنگاور در رتبه های دوم تا چهارم قرار گرفته و لوح سپاس جشنواره را دریافت کردند.

در بخش خوانشگری مرد جشنواره هم تندیس جشنواره به مازیار اسدزاده برای خوانشگری در نمایش ریل از شهرستان کرمانشاه رسید.

در این بخش همچنین بصورت مشترک هومن روحتافی برای نمایشنامه خوانی در نمایش ریل و علی حسن نوری برای نمایشنامه خوانی در نمایش خون انار حائز رتبه دوم شده و میلاد کرم پور هم برای نمایشنامه خوانی در نمایش دبلنای ساحلی عنوان سوم را کسب کرده و لوح سپاس دریافت کردند.

در این بخش همچنین علی حسن نوری به عنوان بهترین کارگردان نمایشنامه خوانی برای نمایش خون انار لوح تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

همچنین سامان لرستانی برای نمایشنامه خوانی ریل و تیمور ایمانیان برای نمایش نامه خوانی دبلنای ساحلی به ترتیب رتبه دوم و سوم بخش کارگردانی نمایشنامه خوانی جشنواره را از آن خود کردند.

در بخش نهایی جشنواره هم نوبت به معرفی برترین “نمایشنامه نویسان” رسید

دراین بخش رتبه اول به زهرا حاجی احمدی برای نمایشنامه خون انار از تهران رسید و حاجی احمدی تندیس جشنواره را از آن خود کرد.

در این بخش نسیم نامدار از کرمانشاه برای نمایش دبلنای ساحلی و رحمت غلامی نیز از کرمانشاه برای نمایش “آزر با زر” به ترتیب عنوان دوم و سوم بهترین نمایشنامه نویسان جشنواره را از آن خود کردند.

همچنین ار طرف هیات داوران نمایش های بچه بمب به نویسندگی مریم گودرزی از رضوان شهر استان گیلان و نمایشنامه ریل به نویسندگی لیلا روغنگیر قزوینی از قزوین تقدیر شدند.

همچنین در پایان این مراسم از خانواده شهید “جواد  علیزاده” یکی از شهدای عملیات مرصاد تجلیل شد.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *