حمدالله محب: اطلاعات موثق داشتیم که طالبان برنامه اعدام اشرف غنی را داشتند

[ad_1]

حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید اطلاعاتی “موثق” داشتند و از “استخبارات” آمریکا دریافت کرده بودند که “پلان (برنامه) طالبان این است که بیایند، رئیس جمهور را اعدام می‌کنند”.

به گزارش ایسنا، محب در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا تایید کرد که خلیل حقانی، از اعضای برجسته طالبان در همان روز سقوط کابل به او گفته بود که “تسلیم شوید، بعد مذاکره می‌کنیم”.

او مدعی شد که توماس وست، نماینده ویژه فعلی آمریکا برای افغانستان که در آن زمان معاون زلمای خلیلزاد بود، گفت که “نروید که طالبان ممکن است، شما را بکشد”.

محب در مصاحبه دیگری در برنامه “رودرو با ملت” شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که یکی از بزرگترین اشتباهات دولت پیشین افغانستان این بود که به قطعیت “خروج آمریکا در هر شرایطی” باور نداشت.

محب این اظهارات را در مصاحبه‌ای با مارگرت برنان، مجری و خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس در برنامه “رودرو با ملت” بیان کرد.

خواندن  نحوه چاپ لیبل ارزان قیمت (20)

حمدالله محب گفت: “فکر می‌کنم، می‌دانی، ندیدن نوشته‌های روی دیوار درباره خروج آمریکا احتمالا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات است. ما باید درک می‌کردیم که ایالات متحده تصمیم خود را گرفته است و تحت هر شرایطی خارج می‌شود.” او افزود که “فکر می‌کنم این یکی از دلایلی است که ما نتوانستیم نتیجه دیگری را در نظر بگیریم.”

او در پاسخ به این سوال که شما احساس می‌کردید که قرار است ایالات متحده نظر خود را بر اساس شرایط موجود در افغانستان تغییر دهد؟ گفت: “نه، من احساس کردم که شرکای ما… و از جمله ایالات متحده به یک افغانستان دموکراتیک باورمند هستند، جایی که ما می‌خواستیم دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ کنیم. فکر می‌کردم این دستاوردها معنایی داشت.”

دولت بایدن دلیل سقوط سریع کشور به دست طالبان را ناشی از عدم اراده رهبری دولت و ارتش برای ایستادگی در برابر طالبان عنوان کرد.

محب به صدای آمریکا در مورد فرار اشرف غنی به خارج گفت که در “آخرین لحظه‌” او و رئیس محافظت رئیس جمهور تصمیم گرفتند.

خواندن  القاصی‌مهر: میز مسئولیت، متعلق به شهداست و ما امانت‌دار آنان هستیم

او تاکید کرد که باید سه سال گذشته که مذاکرات صلح آمریکا و طالبان جریان داشت، در نظر گرفته شود.

او گفت که روز پنجشنبه، سه روز پیش از سقوط کابل در جلسه با وزیران دفاع، داخله و رئیس امنیت ملی، عبدالله عبدالله که به تازگی از دوحه بازگشته بود گفت که “طالبان به صلح باور ندارد”.

عبدالله عبدالله که ریاست شورای عالی مصالحه ملی را برعهده داشت عصر روز ۱۵ اوت در پیام ویدیویی گفت که اشرف غنی از کابل خارج شده است، و او را “رئیس جمهور پیشین” خطاب کرد.

حامد کرزای، رئیس جمهور اسبق افغانستان شب همان روز در مصاحبه با بی‌بی‌سی نیز از خروج غنی از کابل اظهار تاسف کرد.

محب گفت او همیشه در نظر داشته که “خطر کلان که با آن روبرو بودیم این بود که افغانستان ممکن بود به سمت جنگ داخلی برود، و کابل ویران شود. بنابراین تصمیم گرفتیم که کابل را ترک کنیم.”

خواندن  خرید میزئ ناهار خوری در بازار

او گفت که پس از خروج از افغانستان سه ماه با اشرف غنی گذرانده است و حالا او مقیم آمریکا است.

به گفته محب، اشرف غنی همچنان در امارات متحده عربی است و در “موقع مناسب” دیدگاه‌های خود را در مورد وضعیت افغانستان ابراز خواهد کرد.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به VPS)

آموزش وصل شدن به سرور مجازی ویندوز (اتصال از راه دور به ) از نظر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *